Compromis moet prijsstijging treinkaartjes beperken
De veelbesproken prijsstijging van treinkaartjes in 2025 lijkt flink te worden beperkt. Het kabinet, de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken aan een plan om de verwachte prijsspurt van 12 procent te halveren. Dat meldde het Algemeen Dagblad zondag.
Vorig jaar voorkwam het toenmalige kabinet een forse prijsverhoging van treinkaartjes door eenmalig 120 miljoen euro aan de NS beschikbaar te stellen. Maar omdat de NS in tegenstelling tot streekvervoerders slechts een tijdelijke bijdrage kregen, dreigt er nu opnieuw een flinke klap voor de portemonnee van treinreizigers. Zonder ingrijpen worden treinkaartjes in 2025 maar liefst 12 procent duurder: 3,1 procent inflatiecorrectie, aangevuld met een extra verhoging van 8,7 procent.
Na intensieve onderhandelingen tussen de NS, kabinet en ministerie ligt er nu een compromis op tafel, bevestigen ingewijden. De inflatiecorrectie van 3,1 procent blijft staan, maar de extra 8,7 procent wordt verdeeld. Het ministerie legt een slordige 40 miljoen euro neer, de NS besparen 40 miljoen extra en de resterende 40 miljoen wordt doorberekend aan de reiziger.
De NS hebben het al sinds de coronatijd moeilijk. Door de pandemie nam het aantal reizigers fors af, maar het kwam daarna niet meer op het oude niveau. De kosten namen intussen wel verder toe, onder meer door gestegen loonkosten.
Prinsjesdag
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) liet de Kamer vrijdag al weten dat hij probeert te voorkomen dat de prijs van de treinkaartjes van de NS fors zal stijgen. Hij zei te hopen op een „structurele oplossing” waardoor de stijging van de tarieven niet alleen wordt „gedempt” in 2025, maar ook in de jaren erna. Hier kan de bewindsman op Prinsjesdag meer over vertellen, schreef hij in een Kamerbrief.
Jansen wil voorkomen dat hij weer met een eenmalige oplossing komt, want daardoor blijft voor reizigers een „ongewenste onzekerheid” op de markt hangen voor de tarieven in de jaren erna.
Efficiënter
De staatssecretaris had een aantal opties op een rij gezet om de ticketprijzen minder te laten stijgen. Een van de opties is dat het kabinet jaarlijks de portemonnee trekt om het gat te dichten dat de NS met de hogere ticketprijzen willen dichten. Ook opperde hij de mogelijkheid om meer afspraken met de NS te maken om nog efficiënter te gaan werken. Hij waarschuwde er wel voor dat de kwaliteit van de dienstverlening van de NS hierdoor minder zou kunnen worden.
De coalitiepartijen staan kritisch tegenover het spoorwegbedrijf. Het is nog de vraag hoe het plan in hun fracties zal landen.