Nieuwe strategie veevoerbedrijf ForFarmers leidt tot hogere winst
Veevoerbedrijf ForFarmers heeft de winst dit jaar verder zien stijgen. Het bedrijf uit Lochem zette wel nog altijd minder om dan een jaar eerder.
Vorig jaar belandde ForFarmers nog in de rode cijfers, maar door een nieuwe werkwijze met een lokale marktaanpak gaat het nu een stuk beter. ForFarmers-topman Pieter Wolleswinkel is „trots op de sterke prestatie in het eerste halfjaar”, zegt hij. „De positieve trends van het eerste kwartaal hebben zich doorgezet.”
ForFarmers besloot vorig jaar de strategie om te gooien. De voorheen sterk centraal geleide werkwijze werd ingeruild voor een meer lokale aanpak. „De wijze waarop boeren hun veevoer inkopen, kan sterk verschillen”, legt Wolleswinkel uit. „De een gaat voor langere afspraken, de ander voor dagprijzen. Daar kunnen we nu meer op inspelen.”
De reorganisatie die vorig jaar plaatsvond, wierp de eerste zes maanden van dit jaar zijn vruchten af. De brutowinst steeg met 6 procent naar 249 miljoen euro. De omzet daalde met 15,6 procent door de grondstofprijzen, die na een lange periode van daling weer gestegen zijn, maar de verkopen namen toe. Wolleswinkel verwacht dat de goede resultaten voorlopig aanhouden. „Ondanks de macro-economische en geopolitieke onzekerheid hebben we vertrouwen in de toekomst.”
Het begin dit jaar overgenomen Poolse mengvoerbedrijf Piast draagt bij aan de goede resultaten. ForFarmers heeft ook hoge verwachtingen van de onlangs aangekondigde overname van Van Triest Veevoeders uit Hoogeveen.