Strengere bewaking op Schiphol na diamantroof
De KLM had vorige week bij de spectaculaire diamantroof op Schiphol kunnen ingrijpen, maar hield zich afzijdig in de veronderstelling dat er personeelsleden werden gegijzeld.
De veiligheidsprotocollen van de luchtvaartmaatschappij schrijven in zo’n geval voor dat voor het leven van slachtoffers alles moet wijken. Op het moment dat de KLM erachter kwam dat het om een overval ging, was de auto van de diamantrovers al achtergelaten in Hoofddorp. De KLM kan transporten op afstand stilzetten door de toevoer van de benzine stop te zetten.
Intussen zijn de veiligheidsmaatregelen aangescherpt. Zo zet de marechaussee tijdelijk extra mensen in om permanent te kunnen surveilleren, zo deelde minister Donner dinsdag in de Tweede Kamer mee. Ook gaat de marechaussee waardetransporten bewapend begeleiden. Dat gebeurde tot deze week alleen door beveiligers van de KLM. Reagerend op kritiek vanuit de Kamer wees Donner erop dat de begeleiding van waardetransporten niet tot de kerntaken van de marechaussee behoort.
Verder wordt onderzocht of de irisscan voor personeel dit jaar al kan worden ingevoerd in plaats van volgend jaar. De bewindsman benadrukte dat Schiphol een van de best beveiligde luchthavens ter wereld blijft, zelfs in de ogen van de VS. Criminele activiteiten zijn nooit voor 100 procent uit te sluiten, aldus de bewindsman. Hij wees erop dat eerder de Londense luchthaven Heathrow en het Brusselse vliegveld Zaventem met een diamantroof te maken hebben gehad.
Een andere maatregel die Donner aankondigde, is dat de veiligheidsdienst AIVD de screening van personeel zal opvoeren. Nu gebeurt dat eens in de vijf jaar. Van de 60.000 werknemers op Schiphol hebben er ongeveer 30.000 een Schipholpas, waarmee ze van het onbeschermde naar het beschermde gebied van de luchthaven kunnen gaan.
De criminelen overvielen vrijdag een busje van KLM Cargo, dat met een zending juwelen en diamanten op weg was naar een toestel van Tulip Air met bestemming Antwerpen. Zij bedreigden drie beveiligingsmedewerkers van de KLM en reden met het busje het afgesloten vrachtplatform af door dicht achter een andere auto te rijden die onder de slagboom doorreed. De marechaussee vond het busje later terug op een industrieterrein in Hoofddorp.