Op de motor minder file, maar meer kans op ongeluk
Bij de Nederlandse motorrijders die proberen het aantal files te verminderen, hoort in ieder geval de 59-jarige docent Hans Schenkel uit Lopik. Al ruim dertig jaar gebruikt hij de tweewieler om naar zijn werk te gaan. Alleen als het glad is, blijft het voertuig in de schuur.
Op het moment dat de leraar techniek aan de evangelische middelbare school De Passie in Utrecht zijn verhaal vertelt, krijgt hij via de groepsapp bericht dat een motorvriend een ongeval heeft gehad. Door een slippend achterwiel ging de motor onderuit en brak de berijder zijn voet. De grotere kans op ongelukken is een schaduwzijde van het motorrijden. De RAI Vereniging riep deze week werkgevers op om de motorfiets te promoten voor het woon-werkverkeer. Voordelen zijn volgens de brancheorganisatie minder files –en dus minder uitstoot– en een lagere parkeerdruk.
Hoewel woon-werkverkeer met de motor aantoonbaar voordelen heeft, is de berijder een stuk kwetsbaarder dan een automobilist en is de kans op een motorongeval ook groter. Overigens hoeft dat volgens Schenkel zeker niet altijd de schuld van de berijder te zijn. „Een motor is nu eenmaal minder zichtbaar in het verkeer en wordt daarom vaak door anderen over het hoofd gezien.”
„Een motor is minder zichtbaar in het verkeer en wordt daarom vaak door anderen over het hoofd gezien” - Hans Schenkel, motorrijder
Voor de Lopiker is dat reden om in het steeds agressiever wordende verkeer defensief te rijden en ook zijn kleding daarop aan te passen. „Ik draag kleding die zowel beschermend als reflecterend is. Zo heb ik een gele helm en een gele jas. Dertig jaar geleden ging ik voor het eerst met de motor naar mijn werk en ik was toen een van de weinigen met fluorescerende strepen op mijn motorpak.”
De techniekleraar rijdt jaarlijks zo’n 10.000 motorkilometers en heeft nog nooit een ongeval gehad. „Ik zie daar de bewarende hand van God in”, benadrukt hij. Toch kan een bestuurder er ook zelf veel aan doen om veilig de weg op te gaan. Het begint al met het voertuig zelf. „Ik heb een Kawasaki Versus 650. Daarop zit je hoog en rechtop, met goed zicht op het andere verkeer. Verder rijd ik defensief. Dat wil zeggen, met voldoende afstand tot de auto voor mij. Ik zorg er altijd voor dat ik kan uitwijken bij onverwachte situaties.”
Schenkel benadrukt ook het belang van goede motorkleding. „Goedkoop is vaak duurkoop. Schaf betrouwbare beschermende kleding aan. Draag die ook zomers als het warm is. Gebruik dan een doorwaaijas en -broek en geen gewone luchtige kleren. De meeste ongevallen met motoren zijn namelijk schuifpartijen door zand, steentjes of olie op de weg. Regelmatig onderhoud van de motor is eveneens belangrijk. En vergeet ook niet de bandenspanning steeds te controleren.”
De tijdwinst die het woon-werkverkeer Schenkel oplevert is significant, met name ’s middags terug naar huis. „Voordeel van een motor is dat je bij file tussen de auto’s kunt doorrijden. Dat doe ik in een rustig tempo terwijl ik groot licht opzet en mijn stuur iets beweeg, zodat automobilisten mij in hun spiegel zien aankomen.”
Een ander groot voordeel is er bij het parkeren. „Een motor neemt veel minder ruimte in beslag en je mag hem ook vaak ook op de stoep zetten, mits je voetgangers en rolstoelgebruikers niet hindert. En natuurlijk is een motor als transportmiddel veel beter voor het milieu. Je stoot relatief weinig CO2 uit doordat dit voertuig minder brandstof verbruikt. Dat is ook weer beter voor je portemonnee.”