RAI Vereniging: niet actief promoten motorfiets ‘gemiste kans’
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Dat stelt autobrancheorganisatie RAI Vereniging. Uit onderzoek van de vereniging blijkt dat 71 procent van de werkgevers het gebruik van de motorfiets niet aanmoedigt, terwijl het voertuig een belangrijke rol kan spelen nu het verkeer en steden steeds drukker worden en duurzaamheid veel aandacht krijgt.
Volgens de RAI Vereniging staat 23 procent van de forenzen positief tegenover het gebruik van de motor voor woon-werkverkeer. Onder bezitters van een motorrijbewijs gaat dat zelfs om 66 procent. Toch zegt maar 6 procent van de forenzen er voor open te staan om vaker de motor te pakken en dit ook te kunnen doen. Een belangrijke reden hiervoor is dat werkgevers het gebruik van de motorfiets niet genoeg promoten en faciliteren, bijvoorbeeld door het aanbieden van overdekte parkeerplaatsen en lockers voor motorkleding.
RAI Vereniging stelt dat het stimuleren van motorgebruik kan zorgen voor lagere parkeerkosten en minder druk op parkeervoorzieningen. Ook kunnen motorfietsen sneller door files heen of deze helemaal vermijden. Dit draagt bij aan tijdwinst en een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast zijn er ook fiscale voordelen voor werkgevers om motorgebruik te stimuleren, zoals een onbelaste kilometervergoeding.