Hoge cacaoprijzen drukken vraag naar chocolade Barry Callebaut
Barry Callebaut, dat bijvoorbeeld de chocolade levert voor de Magnum-ijsjes van Unilever en de KitKat-repen van Nestlé, heeft de verkopen in het afgelopen kwartaal zien dalen. De grootste chocoladeproducent ter wereld kampt met sterk gestegen cacaoprijzen die de vraag naar chocolade onder druk zetten.
Uit cijfers van het Zwitserse bedrijf blijkt dat de verkopen in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar met 0,3 procent zijn gedaald. Dankzij de hogere cacaoprijzen steeg de omzet wel met bijna 27 procent tot 2,7 miljard Zwitserse frank (zo’n 2,8 miljard euro).
In de eerste negen maanden van het boekjaar, dat loopt tot en met augustus, stegen de verkoopvolumes nog altijd met 0,4 procent naar 1,7 miljoen ton. De omzet liep op met ruim 16 procent naar 7,3 miljard frank (7,5 miljard euro). De wereldwijde cacaoprijzen stegen in die periode met 131 procent. Barry Callebaut gaf daarbij aan dat de meeste contracten met klanten het bedrijf toestaan om de hogere kosten door te berekenen.