CDA wil opheldering over roof op Schiphol
Hoe is het mogelijk op een van de best beveiligde plekken van Nederland met wapens een overval te plegen? Het is de vraag die CDA-kamerlid Maarten Haverkamp zich sinds vrijdag stelt.
Op Schiphol werd toen op klaarlichte dag bij een gewapende overval op een KLM-waardetransport voor 75 miljoen euro aan diamanten buit gemaakt. Volgens de politie kregen de overvallers hulp van binnenuit. Het zou gaan om de grootste diamantdiefstal ooit.
De overval vond plaats in het streng beveiligde gebied op de luchthaven waar vliegtuigen af- en aantaxiën naar de gates. Het platform is alleen toegankelijk voor mensen die werken op de luchthaven.
Haverkamp wil morgen tijdens het vragenuurtje in de Kamer opheldering van minister Remkes van Binnenlandse Zaken. „Hoe kun je met wapens op het platform komen, een overval plegen en ook weer verdwijnen? Dan is er qua veiligheid op de luchthaven nog wel wat te verbeteren”, stelt het kamerlid.
De daders, drie of vier mensen mogelijk gehuld in KLM-werkkleding, zaten in een auto op het vrachtplatform te wachten op het beveiligde KLM-busje met de diamanten. Dat moest de waardevolle zending transporteren naar een vliegtuig met bestemming Antwerpen, het diamantcentrum van Europa.
De overvallers reden de bus klem en dwongen met vuurwapens de twee bewakers om buiten op de grond te gaan liggen. Daarna reden ze met het KLM-busje inclusief de buit ongehinderd het Schiphol-terrein af.
De diefstal was binnen een paar minuten gebeurd. Volgens de politie moeten de overvallers informatie van binnenuit hebben gehad. Anders is het niet mogelijk precies de bus met diamanten eruit te pikken.
De beveiligde auto werd later teruggevonden in Hoofddorp. Vanaf die plek ontbreekt ieder spoor, aldus de marechaussee. Die heeft een opsporingsteam van 25 agenten gevormd. Volgens de marechaussee zijn er veel getuigen.
De CDA’er Haverkamp wil dat minister Remkes zo snel mogelijk verbeteringen aanbrengt in de beveiliging op Schiphol. De overval van vrijdag bewijst dat er gaten in de beveiliging zitten. „Deze situatie mag niet al te lang voortduren.”
Want als er bewapende rovers op het streng beveiligde platform kunnen komen, hoe makkelijk is het dan voor bijvoorbeeld vliegtuigkapers om een toestel binnen te gaan? „Er is ruimte voor verbetering.”
De roof verraste commandant J. Beekman van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol. „Het is een raadsel hoe de overvallers daar konden komen”, zegt hij maandag in de Volkskrant. „Schiphol zelf doet de toegangscontroles. Mogelijk is daar iets misgegaan. Toegangspassen van werknemers kunnen zijn misbruikt. Het onderzoek moet het uitwijzen.”
Een woordvoerster van Schiphol ontkent dat er honderden nog bruikbare toegangspassen rondzwerven van oud-werknemers van failliete luchtvaartmaatschappijen als DCA en Air Holland. Volgens Schiphol worden de toegangsmogelijkheden van zulke bedrijven onmiddellijk geblokkeerd.
Vorige maand werd bekend dat Schiphol de spil is in internationale mensensmokkel. Medewerkers met een pasje smokkelden duizenden illegalen het land binnen. De marechaussee pakte in vijf jaar bijna 700 medewerkers op.