Een bankrekening bij Nationale-Nederlanden: het kan straks
Betalen met een app en mogelijk ook pinpas van Nationale-Nederlanden: als het aan de verzekeraar ligt, kunnen consumenten dat in de loop van 2025 doen. Daarmee krijgen ING, ABN AMRO en Rabobank er een serieuze concurrent bij.
De meeste Nederlanders hebben een betaalrekening bij een van de drie grootbanken. Die hebben zo’n 80 procent van de betaalmarkt in handen. Vierde speler is de Volksbank, waar onder meer Regiobank en SNS onder vallen. En dan zijn er nog een paar kleintjes: de duurzame Triodos Bank en de digitale banken Knab en bunq.
Nationale-Nederlanden heeft al sinds 2011 een eigen bank. Deze NN Bank biedt tot nu toe alleen hypotheken, pensioenen en spaar- en beleggingsproducten aan. Zo’n 1,25 miljoen klanten maken daar gebruik van. Zij vormen een mooie visvijver voor de nieuwe dienst volgend jaar.
De nieuwe consumentenbank van Nationale-Nederlanden krijgt geen kantoren: alles gaat digitaal. Wat dat betreft hoeven toekomstige rekeninghouders nauwelijks te wennen. Ook de grootbanken hebben steeds minder kantoren; contact met de klanten verloopt grotendeels via internet.
Klantenbinding
„Betalen is een logische toevoeging aan onze diensten. Een manier om de relatie met de klant te verstevigen en te verdiepen”, zegt de CEO van NN Bank, Marcel Zuidam, in het Financieele Dagblad. De zakenkrant bracht het nieuws donderdag als eerste naar buiten. Nationale-Nederlanden zelf meldt op zijn website nog niets over de plannen.
Het citaat van Zuidam geeft aan waar het Nationale-Nederlanden om te doen is: klantenbinding. De combinatie verzekeraar en bank doet denken aan de ING van vóór de kredietcrisis van ruim vijftien jaar geleden. Ook die was op beide markten actief, met succes.
ING, wat staat voor Internationale Nederlanden Groep, was in 1991 ontstaan uit een fusie van Nationale-Nederlanden met de NMB Postbank Groep. In 2008 moest ING met een lening van de Nederlandse staat gered worden, waarna de Europese Commissie het concern dwong om de bank- en verzekeringsactiviteiten weer te splitsen.
Concurrentie
De jongste stap van Nationale-Nederlanden komt kort na kritiek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op ING, ABN AMRO en Rabobank. Die concurreren onvoldoende met elkaar, stelde de waakhond eind mei na onderzoek. Spaarders zijn de dupe: de rentes op spaarrekeningen zijn onnodig laag.
Dat de meeste rekeninghouders van de drie grootbanken toch tevreden zijn over hun bank, komt volgens de ACM doordat ze daar veel vertrouwen in hebben. Wat dat betreft heeft Nationale-Nederlanden ook een goede startpositie: de bestaande klanten kennen het concern.
De ACM wees echter ook op een andere reden waarom Nederlanders niet snel wisselen van bank: dat is best lastig, bijvoorbeeld doordat betaal- en spaarrekeningen aan elkaar gekoppeld kunnen zijn. De waakhond brak een lans voor de invoering van een verplichte overstapservice.
Spaarrente
Wat nieuwe klanten zou kunnen trekken, is de relatief hoge spaarrente bij Nationale-Nederlanden. Die staat volgens vergelijkingssite Independer op 2,00 procent (internetsparen, variabele rente). SNS volgt met 1,80 procent, daarna komt Rabobank met 1,70 procent. De twee andere grootbanken sluiten het rijtje met 1,50 procent. Juist op die lage spaarrentes is al lange tijd kritiek, zowel van consumenten als van de politiek.
Overigens vindt de Vereniging van Nederlandse Banken (VNB) de kritiek van ACM op de lage rentes van de grootbanken te kort door de bocht. Volgens de VNB gaat de kartelwaakhond voorbij aan „de dynamiek van vraag en aanbod”. De Europese Centrale Bank heeft de afgelopen jaren zo veel geld in de markt gepompt dat de commerciële banken minder behoefte hebben aan de spaarcenten van huishoudens.
Het nieuws over de plannen van Nationale-Nederlanden riep op de beurs geen duidelijke reactie op. Aandeelhouders van ING en ABN AMRO lijken zich nog geen zorgen te maken.