EconomieAfschaffing bpm

RAI Vereniging meldt run op bedrijfswagens op diesel

Met de afschaffing van de bpm-vrijstelling per 1 januari 2025 hoopt de overheid meer ondernemers te verleiden om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Voorlopig zijn diesels echter populairder dan ooit.

11 June 2024 14:39
Ford probeert ondernemers over te halen om nog snel een nieuwe bus of bestelwagen te kopen voordat ze volgend jaar veel duurder uit zijn. beeld Ford
Ford probeert ondernemers over te halen om nog snel een nieuwe bus of bestelwagen te kopen voordat ze volgend jaar veel duurder uit zijn. beeld Ford

„Ik zou snel zijn. Want alleen nu nog profiteer je van bpm-vrijstelling van wel 16.192 euro per Transit.” De radiocommercial van Ford windt er geen doekjes om. De autofabrikant probeert ondernemers deze dagen over te halen om nog snel een nieuwe bus of bestelwagen te kopen voordat ze volgend jaar veel duurder uit zijn.

Dergelijke oproepen lijken effect te hebben. Brancheorganisatie RAI Vereniging meldde dinsdag dat er in de eerste vijf maanden van dit jaar een kwart meer lichte bedrijfswagens zijn geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar: 37.172 registraties tegenover 29.793 registraties in de eerste vijf maanden van 2023.

Wat is er aan de hand?

Op 1 januari 2025 gebeuren twee dingen: de al genoemde bpm-vrijstelling komt te vervallen en twintig gemeenten voeren dan zero-emissiezones in.

Wat is bpm?

De afkorting staat voor ”belasting van personenauto’s en motorrijwielen”. Deze belasting heft de overheid bij de aankoop van nieuwe auto’s. De hoogte hiervan hangt af van het aantal grammen CO2 dat het voertuig per kilometer uitstoot. Dat betekent dat de bpm voor een elektrische auto vrijwel nihil is.

Btw-plichtige ondernemers zijn op dit moment nog vrijgesteld van de belasting als ze een nieuwe bestelauto of bedrijfsbus aanschaffen. Maar die vrijstelling stopt dus per 1 januari. De aanschaf van een emissieloos voertuig wordt dan interessanter, de aanschaf van een dieselbus juist minder aantrekkelijk.

Wat is een zero-emissiezone?

Dat is een gebied zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Er zijn 29 gemeenten die besloten hebben zo’n zone in te stellen, twintig daarvan gaan dat doen per 1 januari 2025. Denk aan de vier grote steden, maar ook onder meer aan Amersfoort, Apeldoorn, Gouda, Leiden en Zwolle. Alleen uitstootvrije vracht- en bestelauto’s zijn daar welkom.

Onzekere factor is welke ondernemers in aanmerking komen voor uitzonderingsmaatregelen. In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet staat namelijk: „Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren).”

„Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld” - Hoofdlijnenakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB

Over welke uitzonderingen hebben we het dan?

Er zijn nu al acht verschillende ontheffingsgronden afgesproken. Bijvoorbeeld voor kermis- of circusvoertuigen en voor wagens die vanwege een handicap zijn aangepast. Ook als het verplicht aanschaffen van een uitstootvrij voertuig een bedrijf in directe financiële problemen brengt –bijvoorbeeld een dreigend faillissement– kan een ontheffing worden verleend. Allerlei beroepsgroepen pleiten voor ontheffingen, zoals bijvoorbeeld marktkooplui.

Wat kun je als ondernemer het beste doen?

Ondernemers die nooit met hun voertuig in een binnenstad komen en volgend jaar hun bus willen vervangen, kunnen dat beter dit jaar al doen. Zij besparen daardoor duizenden euro’s aanschafkosten per bus.

Het wordt lastiger als je regelmatig in de binnenstad moet zijn van een van de 29 steden die een zero-emissiezone gaan instellen. Dan kan het zijn dat je nu een nieuwe bedrijfsbus met een relatief schone, moderne dieselmotor aanschaft, maar dat je daar volgend jaar niet meer welkom bent. De verkoopcijfers wijzen uit dat veel ondernemers verwachten dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend en toch maar een nieuwe bus of bestelauto aanschaffen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer