Flitspalen voor handhaving 30 kilometer per uur in Amsterdam
Vanaf zaterdag wordt in Amsterdam de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur met flitspalen gehandhaafd. Dat meldt het Openbaar Ministerie woensdag. Het gaat om een proef; het is volgens het OM voor het eerst dat flitspalen worden ingezet voor de handhaving van de snelheid van 30 kilometer per uur.
Eind vorig jaar werd de maximumsnelheid in een groot deel van Amsterdam 30 kilometer per uur. Volgens het OM houden bestuurders zich nog lang niet overal aan de snelheidslimiet. „De behoefte aan handhaving op 30 kilometer per uur neemt toe, doordat steeds meer gemeenten de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Tot nu toe wordt handhaven op 30 kilometer per uur op grotere schaal nog niet gedaan”, aldus het OM.
Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met de pilot. Het OM wil achterhalen hoe flitspalen het rijgedrag op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur beïnvloeden en of het effectief is ze structureel in te zetten als aanvulling op andere zogenoemde snelheidsbeperkende maatregelen.
De vier vaste flitspalen op de Stadhouderskade worden vanaf zaterdag ingesteld op de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. „Wie te hard rijdt, krijgt een boete”, aldus het OM. Ook worden de komende tijd op verschillende momenten ‘flexflitsers’, verplaatsbare flitsapparaten, ingezet op de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht. Een flexflitser blijft ongeveer twee maanden op dezelfde plek staan.
Amsterdam is volgens het OM een geschikte locatie om de pilot uit te voeren, omdat er sinds een halfjaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geldt. De Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst zegt dat iedereen er een halfjaar aan heeft kunnen wennen. „We hebben ongeveer 4500 borden geplaatst, op een aantal plaatsen de wegindeling aangepast en iedereen geïnformeerd met campagnes. Het is goed dat er nu ook gehandhaafd wordt, om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.”
Van der Horst zegt te hopen dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. „Want we hebben 30 kilometer per uur ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken.”