Treinverbinding tussen Groningen en Bremen vertraagd
Een treinverbinding tussen Groningen en de Duitse havenstad Bremen laat langer op zich wachten. De zogenoemde Wunderline wordt door vertragingen bij de bouwwerkzaamheden pas medio volgend jaar in gebruik genomen in plaats van december, meldt de provincie Groningen.
Zware regenval en hoogwater hebben de bodemgesteldheid in Duitsland flink verslechterd en in het Nederlandse deel van het traject is de slechte kwaliteit van de ondergrond een belangrijke oorzaak van de vertraging. Leveringsproblemen en een tekort aan bouwmaterialen spelen ook een rol.
Het project moet ervoor zorgen dat de reistijd tussen Groningen en Bremen in 2030 met ruim een halfuur is teruggebracht tot 2 uur en 11 minuten. Een belangrijke voorwaarde voor de Wunderline is de Friesenbrücke (Friesenbrug) over de Eems bij het Duitse Weener. In 2015 voer een vrachtschip tegen de brug. Spoorbedrijf Deutsche Bahn werkt aan een vervangende brug, de grootste spoordraaibrug van West-Europa. Die zou gelijktijdig met de ingebruikname van de Wunderline klaar zijn, hoewel fietsers en voetgangers er mogelijk komend voorjaar al gebruik van kunnen maken.
De huidige trein op het traject tussen Groningen en Bad Nieuweschans net over de grens blijft zoveel mogelijk in bedrijf. Reizigers moeten het stuk naar Weener en Leer nu per snelbus afleggen. In de zomer van 2025 rijdt er een rechtstreekse trein van Groningen naar Leer, is de verwachting. Om in Bremen te komen moet dan nog wel worden overgestapt.
Op het traject wordt onder meer gewerkt aan sporen, wissels, bovenleidingen en seinen. In Duitsland verbetert Deutsche Bahn het gedeelte tussen Ihrhove en de grens. In Nederland werkt ProRail aan het traject tussen Hoogezand en Zuidbroek, Scheemda en Winschoten en Bad Nieuweschans en de grens met Duitsland.