Particuliere interesse in elektrische auto’s zal snel weer stijgen
Volgens de ANWB neemt de interesse voor elektrisch rijden onder particulieren af. Brancheorganisatie Bovag verwacht dat hier snel een kentering in komt.
Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent), meldde de ANWB dinsdag na onderzoek. De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en het niet hebben van een eigen laadpaal ervaren respondenten als de voornaamste drempels.
De ANWB berekende dat de elektrisch rijder nu 72 cent per kilometer kwijt is, terwijl dat een jaar geleden nog 61 cent was. Zeven op de tien Nederlanders vinden elektrische auto’s te duur. „Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto van 45.850 euro en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot”, stelt de bond.
Brancheorganisatie Bovag becijferde begin deze maand dat het percentage verkochte nieuwe elektrische auto’s in het eerste kwartaal van 2024 met zo’n 20 procent is toegenomen. Maar die groei komt voornamelijk doordat steeds meer zakelijk rijders kiezen voor een elektrisch voertuig. „Iemand met een leaseauto van de zaak heeft niet te maken met de relatief hoge aanschafprijs. Dat geldt wel voor de particulier, maar die roert zich vooral op de tweedehandsmarkt”, laat een woordvoerder weten.
Net als de ANWB merkte de Bovag tot voor kort terughoudendheid bij de particulier rijder vanwege de onzekerheid over de hoogte van de te betalen motorrijtuigenbelasting (mrb) in de toekomst. Nu hoeft de elektrisch rijder deze heffing niet te betalen, maar vanaf 2026 wel. Doordat het gewicht van de auto de hoogte van de mrb bepaalt, zou de bezitter van een elektrisch voertuig –dat vanwege het accupakket relatief zwaar is– een hoger bedrag moeten gaan betalen dan de eigenaar van een benzineauto.
In de voorjaarsnota meldde het kabinet eerder deze week dat er een gewichtscorrectie komt voor elektrische auto’s. „De Tweede Kamer moet hier nog wel mee akkoord gaan, maar het kabinet verschaft hiermee wel de broodnodige duidelijkheid”, vindt de zegsman. „Als het voorstel erdoorheen komt, gaat de bezitter van een elektrische auto niet een buitensporig hoog tarief betalen na 2025.”
De woordvoerder verwacht daarbij dat de prijzen op de tweedehandsmarkt zullen dalen doordat het aanbod toeneemt. „Dat maakt het voor de particulier nog interessanter om een elektrisch voertuig aan te schaffen. Ik verwacht daarom dat de interesse in dit type voertuigen weer zal groeien.”