ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28 procent) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27 procent) van plan is, meldt de ANWB na onderzoek.
De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en het niet privé kunnen laden zijn de voornaamste drempels. „Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer”, stelt de ANWB vast. Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto’s, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto’s nog te prijzig.
Volgens de ANWB vindt 71 procent van de Nederlanders elektrische auto’s te duur. „Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot.”
De ANWB zegt verder veel vragen te krijgen over de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Nu zijn deze auto’s nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar met de huidige regeling vanaf 2026 niet meer. En omdat elektrische auto’s zwaar zijn door hun accupakket, kan de motorrijtuigenbelasting een flinke kostenpost worden voor eigenaren van elektrische auto’s. Het demissionair kabinet heeft nu wel een nieuw plan voor korting op de motorrijtuigenbelasting tot 2031.
Ook onvoldoende rijbereik, de angst om stil te komen staan met een lege accu, is een reden waarom mensen niet elektrisch willen rijden. Een gebrek aan publieke laadpalen wordt eveneens genoemd als drempel, staat in het onderzoek.