Europese Commissie gaat nepnieuws te lijf bij Europese verkiezing
Om te voorkomen dat deepfake interviews of andere nepinformatie de komende Europese verkiezingen ondermijnen, heeft de Europese Commissie richtlijnen opgesteld voor platforms als TikTok, Instagram en Facebook.
Zo kunnen die bedrijven er zeker van zijn dat ze zich houden aan de nieuwe, strenge Europese voorschriften van de zogeheten DSA, die sinds ruim een jaar van kracht zijn. Volgens deze Digital Services Act moeten internetplatforms hun gebruikers in de hele Europese Unie verplicht beschermen tegen onder meer nepnieuws, terroristisch materiaal en onlinehaat.
In december is de Europese Commissie om deze DSA al begonnen met juridische stappen tegen X, het voormalige Twitter, omdat dit platform onvoldoende optreedt tegen desinformatie. Maar intussen denkt de commissie dat het rond de Europese verkiezingen ook bij andere internetplatforms goed kan misgaan. Vooral door de schaal van de verkiezingen, die in juni in 27 landen tegelijk worden gehouden. De kans dat nepinformatie in bijvoorbeeld het Nederlands of Slowaaks dan niet wordt herkend door internationale, vaak Engelstalige moderatoren, is groot.
De Europese richtlijnen waarschuwen de platforms nu onder meer dat zij tijdig voldoende factcheckers en moderatoren in dienst moeten nemen. De platforms moeten bovendien personeel in dienst hebben dat de lokale taal spreekt en het lokale stemsysteem kent. Want alleen deze mensen zullen snel genoeg zien of er onwaarheden circuleren over bijvoorbeeld politici of de openingstijden van de stembureaus.
De nieuwe richtlijnen zijn suggesties. Platforms mogen ook andere maatregelen nemen om desinformatie en manipulatie tegen te gaan. Maar de Europese Commissie belooft er hoe dan ook streng op toe te zien dat alle platforms de DSA respecteren. Anders volgen er juridische stappen, zoals de commissie die al is begonnen tegen X.