Hinder is vervelend, maar werkzaamheden zijn hard nodig, zegt NS
De hinder die treinreizigers de komende jaren gaan ondervinden door werkzaamheden op het spoor noemt de NS „vervelend”, maar de werkzaamheden zijn „cruciaal” om Nederland bereikbaar te houden en het spoor klaar te maken voor de toekomst. Met die opmerking reageert een woordvoerder van het spoorbedrijf op een waarschuwing van beheerder ProRail dat de overlast van 2025 tot 2030 nog groter wordt.
„Werkzaamheden op het spoor betekenen automatisch hinder voor reizigers”, licht de woordvoerder toe. „Dat is het dilemma waar we voor staan, want die werkzaamheden zijn wel hard nodig.” Op de lange termijn verwacht de NS bovendien meer reizigers en daarvoor moet het spoor ook klaargemaakt worden.
ProRail kondigde vorig jaar al aan dit jaar meer werk overdag en buiten de vakanties uit te gaan voeren, maar door een verder groeiende hoeveelheid onderhoud en personeelstekorten neemt de hinder voor reizigers de komende jaren toe. Volgens ProRail is veel spoor in Nederland aan vervanging toe omdat een groot deel kort na de Tweede Wereldoorlog is neergelegd, bijna tachtig jaar geleden. Spoor gaat maar een beperkt aantal jaar mee, waardoor het nu weer aan vervanging toe is.
De werkzaamheden aan het spoor hebben onder meer gevolgen voor het treinverkeer van en naar Amersfoort. De komende zomervakantie rijden er zeven weken lang „nauwelijks tot geen treinen” van en naar Amersfoort, maakte ProRail bekend. De IC Berlijn, die normaal via Amersfoort rijdt, wijkt hierdoor in die periode uit naar een route via Zwolle, laat een woordvoerder van de NS weten. In die weken zal de internationale trein dus niet stoppen op stations in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. De reistijd is nauwelijks langer door de omleiding, laat de NS ook nog weten.