Binnenland

Defensie wil met nieuwe fregatten Nederlandse industrie versterken

De aanbesteding van vier nieuwe LC-fregatten is een voorbeeld van de nieuwe industriepolitiek die Defensie gaat voeren. Op deze wijze moet de Nederlandse maritieme industrie worden versterkt, zei demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) vrijdag.

ANP
1 March 2024 17:22

De ministerraad ging akkoord met de eerste aanzet tot de aanschaf van vier nieuwe Luchtverdedigings- en Commandofregatten. Daarmee is meer dan 2,5 miljard euro gemoeid. Voor de bewapening nog eens tussen de 1 miljard en 2,5 miljard euro. RTL Nieuws meldt op basis van bronnen dat het totaalbedrag zelfs kan oplopen tot 8 miljard euro.

Het worden de „grootste en duurste” schepen van de marine, aldus Van der maat. Hij wil scheepsbouwer Damen het schip laten bouwen en Thales Nederland de radar en het vuurgeleidingssysteem. Met beide bedrijven moet er nog wel een akkoord worden gesloten, schrijft de bewindsman aan de Kamer.

Defensie wil zijn band met de industrie versterken. Het gaat dan volgens Van der Maat om „een partnerschap met de sector dat niet alleen de bouw van marineschepen omvat maar ook infrastructuur, personeel, innovatie, kennisontwikkeling en de instandhouding”. Voor de bewapening van het schip is Nederland wel op het buitenland aangewezen.

Door de maritieme industrie te versterken moet ook Europa op strategisch gebied minder afhankelijk worden van andere landen. „De EU moet zijn eigen broek kunnen ophouden”, aldus de staatssecretaris. Door de schepen in Nederland aan te besteden kan een bijdrage worden geleverd om de EU „sterker en zelfredzamer” te maken, zegt hij.

De hoop is dat uiteindelijk ook andere landen die fregatten moeten vervangen bij het project aansluiten. Daarbij kijkt Defensie naar Denemarken, Noorwegen en Duitsland. Het is echter nog niet gelukt om met andere landen tot „concrete samenwerkingsafspraken” te komen, aldus Van der Maat. Maar hij wil dat nog wel graag.

De eerste nieuwe LC-fregat wordt naar verwachting uiterlijk in 2034 geleverd, dat is alweer twee jaar later dan eerder gepland. De laatste moet in 2041 volledig inzetbaar zijn. Door de vertraging moeten de huidige LC-fregatten twee jaar langer doorvaren. Die worden de komende jaren nog gemoderniseerd.

Defensie gaat de komende jaren veel schepen vervangen. „Ook bij toekomstige marineprojecten, zoals de aanschaf van de Amfibische Transportschepen, wil Defensie eerder en intensiever met de Nederlandse industrie optrekken”, aldus het ministerie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer