Loopafstand testen op winderig station Ede-Wageningen
Ruim en modern, maar wel een beetje winderig. Zo omschrijven treinreizigers en mensen die speciaal voor de opening naar Ede zijn gekomen, het nieuwe station Ede-Wageningen.
Bij aankomst is vrijdagmiddag duidelijk te zien en te horen dat het station nog niet af is. Bouwhekken omringen een zanderig terrein waarop plassen water staan. Erachter doemt het nieuwe houten dak van 50 bij 180 meter op. Een mannenstem schalt over het terrein: „Hier volgt een testbericht voor het inregelen van de omroepinstallatie.” Daarop is een luid geruis te horen. Weer klinkt het: „Hier volgt een testbericht…” De grote wijzer van de stationsklok draait enthousiast rondjes, om dan weer stil te blijven staan bij de verkeerde tijd.
Door de gloednieuwe voetgangerstunnel onder de perrons waait een gure wind. Wie zijn koude vingers wil warmen aan een beker koffie, moet even zoeken. De enige stationswinkel die al open is, een Kiosk, ligt verscholen op een tijdelijke locatie bij de bushaltes. Overal is het nieuwe station, dat meer dan 100 miljoen euro heeft gekost, onderwerp van gesprek. Het publiek is deze middag grofweg in twee groepen in te delen: treinreizigers op weg van en naar hun bestemming en mensen die geen trein te halen hebben, maar nieuwsgierig zijn naar het nieuwe station. Zij zijn makkelijk te herkennen: ze drentelen rond en maken soms foto’s.
Koen Breur (33) uit Ede en Rianne Nederlof (32) uit Amersfoort behoren tot de tweede groep. „We waren wel even benieuwd”, zegt Nederlof. „Mooi en netjes” vinden de twee het nieuwe station. „Maar ik had niet verwacht dat het in de tunnel zo winderig zou zijn”, zegt Breur. „Laten we hopen dat het in de toekomst minder is.”
Notitieboekjes
Het stel reist normaal gesproken niet zo vaak met de trein. „Maar nu misschien wel vaker”, oppert Breur. Hij heeft notitieboekjes in de typisch NS-gele kleur in zijn hand. Die worden verkocht in een tijdelijke winkel. „Ze zijn gemaakt van oude treintijdenborden”, vertelt Breur enthousiast. „Een leuk concept en ook nog eens duurzaam. We hebben er meteen meerdere gekocht om cadeau te doen.”
Ook Ko Lochtenberg (77) uit Nijmegen valt op tussen gehaaste reizigers met grote tassen. Hij slentert op zijn gemak door de tunnel en maakt foto’s van de roltrappen. „Ik ben gekomen voor de trappen, omdat ze zo hoog zijn. Ik vind het station te groots. Het is dat Wageningen erbij staat, want Ede stelt eigenlijk niks voor.”
Blauwbekken
Lochtenberg is niet alleen gekomen om de trappen te bewonderen. Hij wil ook testen hoe lang hij moet lopen van de bushalte naar de trein. „Ik reis veel naar Wageningen om te gaan volksdansen. Tijdens de verbouwing miste ik regelmatig de trein door de lange loopafstand. Dan stond ik hier mooi een halfuur te blauwbekken.”
Verderop in de tunnel verlaten Marijn Schraal (21) uit Ede en Ysaäk Keijzer (20) uit Lunteren net een van de perrons via de trappen. Ze komen net uit Arnhem, waar ze een cursus wiskunde hebben gevolgd die hoort bij hun opleiding mechatronica op het Technova College in Ede. Hun eerste indruk van het station? „Mooi gebouwd”, vindt Marijn. „Lekker ruim. Toen ik hier vanmorgen kwam, moest ik wel even zoeken naar de fietsenstalling. Je moet namelijk om het station heen fietsen om daar te komen. Maar de stalling is mooi groot.”
Studiegenoot Ysaäk vindt dat het station „modern” oogt. „Ik mis alleen een overdekte wachtkamer op het perron. In het oude station kon je in een wachthokje gaan zitten. Moet je hier dan in de tunnel gaan staan of zo? Als je op spoor 5 staat terwijl het waait en regent, wordt het hele perron nat.”
Pal naast het station is de nieuwe fietsenstalling met plek voor 5500 tweewielers. Melike Durmus (18) uit Ede komt net binnenlopen, fiets aan de hand. Ze is enthousiast over het station: „Ik vind het heel spacious (ruim, EV)! Echt cool. Anders zette ik mijn fiets gewoon buiten, maar nu wordt hij bewaakt.”
In de stalling kijken Kees de Graaf (68), Albert Leenders (64) en Meta Moerman (63) uit Bennekom aandachtig rond. „Ik wilde even kijken hoe ik van de fietsenstalling bij het spoor kom”, legt Moerman uit. „Als ik maandag met haast naar mijn werk moet, heb ik geen tijd om dat uit te zoeken.” Het drietal is blij met het nieuwe station. Moerman: „Ik hoop wel dat de klok het snel gaat doen. Wel zo handig, als je je trein wil halen.”