Duurzame appel uit Krabbendijke wint terrein dankzij mond-tot-mond-reclame
Het appelras Sprank is bezig aan een opmars. Het valt letterlijk in de smaak bij de consument. Sprank is exclusief te koop bij Albert Heijn en wordt in Nederland geteeld. De teelt en verkoop hebben groeipotentie.
Het werd onlangs verkozen tot fruitsnack van het jaar en zelfs tot beste product van het jaar in een consumentenverkiezing door de retailbranche. De appel van Nederlandse bodem Sprank blijkt bij jong en oud in de smaak te vallen vanwege zijn sappigheid, volzoete smaak met een licht zuurtje en knapperige bite. Hij is bovendien lang houdbaar.
„Sprank wordt sinds 2020 in Nederland geteeld”, vertelt directeur Kees Vogelaar van fruithandel Vogelaar Vredehof, met vestigingen in Krabbendijke en Enspijk, die de appels aan Albert Heijn levert. „Maar hij is al in de jaren negentig ontwikkeld door Wageningen Plant Research, een afdeling van Wageningen University & Research.”
Het is een appel die laat in het seizoen wordt geoogst, „soms pas half november”, vult Sprank-teler Johnny Rietveld uit Hoedekenskerke aan. „Hij hangt dus wat langer aan de boom dan andere rassen. Dat is voor de teler best een uitdaging, maar daardoor krijgt de appel zijn rijke smaak. Want langer aan de boom betekent: meer zonlicht.”
Uitgebreid
In het voorbije seizoen oogstten de achttien Nederlandse telers van Sprank ruim drie miljoen kilo appels, die via fruithandel Vogelaar Vredehof aan de Albert Heijn supermarkten en AH to go winkels werden geleverd.
„Maar omdat de appel zo wordt gewaardeerd door de consument, ligt het voor de hand dat de teelt de komende jaren wordt uitgebreid”, vertelt Kees Vogelaar. Teler Rietveld hoopt in 2025 zijn boomgaard in Hoedekenskerke, die hij samen met zijn vader runt, met twee hectare uit te breiden. „Sinds 2020 is er ook al zes hectare bijgekomen”, vertelt de Zeeuw.
Sprank is prima bestand tegen ziekten en daardoor op duurzame wijze te telen. Dat gebeurt in boomgaarden in Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Gelderland en Flevoland. „Als telers hebben we duurzame maatregelen genomen, zoals het aanleggen van bloemenranden, om schadelijke insecten geen kans te geven”, aldus Rietveld. „Onze boomgaarden kennen ook een hoge biodiversiteit en we hebben veel aandacht voor bodem en klimaat.”
Exclusief
Dat alleen Albert Heijn de populaire appel in de schappen heeft liggen, komt doordat Vogelaar Vredehof een zogeheten strategisch partner is van de supermarktketen en dus fruit (appels en peren) aan uitsluitend Albert Heijn verkoopt. En aangezien Vogelaar Vredehof de licentie bezit van de verkoop van Sprank, ligt de appel dus exclusief in de AH-schappen. De achttien telers, de fruithandel en Albert Heijn vormen een gesloten keten waarin de kennis over de appel uitgewisseld wordt, van teelt tot verkoop.
Kees Vogelaar zegt „heel blij, maar niet verrast” te zijn door de gunstige verkoopcijfers. „Want we hebben de appel uitvoerig door consumenten van jong tot oud laten testen voordat werd besloten hem op de markt te brengen. Sprank bleek in die tests op heel veel punten erg goed te scoren. Deze appel verkoopt eigenlijk zichzelf. Er wordt namelijk veel mond-tot-mond reclame voor gemaakt, merken we. Als de oogst is uitverkocht, worden we gebeld door mensen die vragen wanneer de appel er weer is.”
Albert Heijn prijst SPRANK niet alleen aan als duurzaam, maar ook als lokaal, en in Nederland geteeld. Op elke verpakking valt te lezen van welke teler de appel komt. „Ik was laatst in Limburg en zag mijn naam staan op een zak appelen”, zegt Rietveld. „Dat gaf een goed gevoel.”