Instagram en Facebook doen te weinig tegen antisemitisme
Facebook en Instagram treden te weinig op tegen antisemitische berichten en tegen posts die de Holocaust ontkennen. Beheerders hebben ook geen goed zicht op zulke berichten, veel wordt niet ontdekt. Dat concludeert de eigen toezichtsraad van de sociale media, de Oversight Board van moederbedrijf Meta.
De zaak ging over een bericht dat in september 2020 op Instagram was gezet. Een plaatje van tekenfilmfiguur Octo Tentakel uit SpongeBob SquarePants wordt daarin gebruikt om het aantal in de Holocaust vermoorde Joden in twijfel te trekken. Ook suggereert de gebruiker dat er geen verbrandingsovens in vernietigingskamp Auschwitz waren.
Het bericht werd zes keer gemeld bij beheerders van Instagram. De melders vonden dat het plaatje de regels tegen hatelijke berichten overtrad. Vier van de zes meldingen werden automatisch afgewezen zonder dat een mens überhaupt naar het bericht had gekeken. Twee andere meldingen werden wel in behandeling genomen, maar daar concludeerden de beheerders van Instagram dat het bericht toegestaan was. Een van de klagers ging in beroep tegen de afwijzing, maar ook dat werd geautomatiseerd afgewezen. De klager stapte daarom naar de Oversight Board.
De toezichthouders vinden dat het plaatje niet toegestaan is, omdat Facebook en Instagram ontkenning van de Holocaust verbieden. Instagram is daarom verplicht het nu te verwijderen. Dat het plaatje toch online bleef, is zorgwekkend, zeggen ze. Bovendien staat het niet op zichzelf. „Er zitten gaten in het verwijderen van Holocaustontkenning op Facebook en Instagram. Berichten waarin de Holocaust wordt ontkend, kunnen nog steeds worden gevonden op de platforms, mogelijk doordat gebruikers de handhaving omzeilen, bijvoorbeeld door klinkers te vervangen door symbolen of door tekenfilmfiguren te gebruiken.”
Organisaties die tegen antisemitisme strijden, zijn blij met de conclusie van de Oversight Board. „Ontkenning en verdraaiing van de Holocaust zijn haat. Einde verhaal. Dit moet verwijderd worden van Meta en andere platforms, snel, consequent en op grote schaal”, zegt de Amerikaanse Anti-Defamation League. De Joodse organisatie B’nai B’rith noemt het oordeel „een positieve stap in de strijd tegen antisemitisme, maar we zijn diep bezorgd over de niet-consequente en niet-effectieve manier waarop Meta zijn eigen regels handhaaft”.