Grens musici vaak overschreden
Meer dan de helft van bijna duizend ondervraagde muziekprofessionals zegt in de afgelopen vijf jaar weleens met grensoverschrijdend gedrag te maken hebben gehad.
Dat bleek donderdag uit onderzoek van Taskforce GO! Die werkgroep is opgericht nadat de misstanden achter de schermen bij talentenjacht The Voice of Holland aan het licht kwamen. Bij één op de vijf van alle ondervraagden gaat het om fysiek seksueel grensoverschrijdend gedrag. De andere slachtoffers kregen te maken met onder meer fysieke agressie, discriminatie en intimidatie.
Annabel Heijen, voorzitter van de werkgroep, zei donderdag bij Nieuwsuur „heel erg geschrokken” te zijn van de resultaten. „We wisten dat The Voice geen incident was, maar de cijfers zijn echt heel heftig. Niet alleen voor de mensen die te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag, maar voor de hele muzieksector: mensen vertrekken soms uit onveiligheid.”
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen, mensen met een migratieachtergrond én mensen tussen de 25 en 34 jaar oud het kwetsbaarst zijn voor grensoverschrijdend gedrag. Van alle incidenten wordt minder dan 10 procent gemeld. Meer dan de helft van de respondenten denkt dat het aanspreken van collega’s slechte gevolgen kan hebben voor hun carrière. En van het aantal meldingen dat binnenkomt, zou met 48 procent niets gedaan worden. „Dat willen we verder onderzoeken, want dat werkt heel demotiverend als je iets overkomt”, verklaarde Heijen. In Nederland is Mores Online er voor het melden van ongewenste omgangsvormen in de creatieve sector.
Volgens Heijen zijn een vaak informele werksfeer en onzichtbare machtsverhoudingen in de muzieksector een voedingsbodem voor grensoverschrijdend gedrag. „Het gedrag vindt het meest plaats in een informele setting, zoals op een feestje na afloop van een optreden”, zegt de voorzitter van Taskforce GO!
Bovendien durven veel mensen niet in te grijpen. „In de sector werken veel zzp’ers. Hun financiële onzekerheid maakt ze kwetsbaarder”, legt Heijen uit. „Ze durven zich niet uit te spreken uit angst een klus te missen.”
Deze vrijdag startte een landelijke campagne genaamd ”Ik zet de toon”, die is gericht op de muzieksector. Meerdere ambassadeurs uit de muzieksector spraken zich tijdens muziekfestival Eurosonic Noorderslag in Groningen uit voor een veilige en inclusieve muzieksector.