BuitenlandOorlog in Israël

Israël boos om weigering gijzelaarscampagne

De Israëlische regering is boos op Nederlandse aanbieders van buitenreclame. Die weigeren een campagne om aandacht te vragen voor het lot van de gijzelaars.

13 January 2024 13:25Gewijzigd op 13 January 2024 13:42
Pro-Israelische sympathisanten voeren actie tijdens de hoorzitting bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) over een genocide-aanklacht van Zuid-Afrika tegen Israel. Om de hoek bij het Vredespaleis plaatsten zij een zogeheten Sjabbattafel uit solidariteit met Israelische gijzelaars. beeld ANP, Koen van Weel
Pro-Israelische sympathisanten voeren actie tijdens de hoorzitting bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) over een genocide-aanklacht van Zuid-Afrika tegen Israel. Om de hoek bij het Vredespaleis plaatsten zij een zogeheten Sjabbattafel uit solidariteit met Israelische gijzelaars. beeld ANP, Koen van Weel

Dat blijkt uit een persbericht dat Israël donderdag naar buiten heeft gebracht.

De Israëlische regering claimt dat meer dan tien verschillende billboardbedrijven uit de Randstad weigerden mee te werken aan een campagne die voor donderdag gepland stond.

De campagne zou volgens de Israëlische regering onderdeel zijn van een aantal publieksdiplomatieke initiatieven rondom de zaak die Zuid-Afrika tegen Israël heeft aangespannen vanwege het conflict in Gaza. Met de billboardactie wilde Israël „aandacht vragen voor het feit dat nog altijd 136 gijzelaars door Hamas gevangen worden gehouden en niet kunnen getuigen voor het Haagse Tribunaal”. Daarmee doelt Israël op het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.

De billboards zouden de foto’s van de gijzelaars tonen, met als onderschrift: ”Hij/zij kan vandaag niet getuigen”.

Een van de billboardbedrijven trok zich volgens Israël op het laatste moment terug. „Het ontwerp en de boodschap die op de billboards zouden komen te staan was goedgekeurd, maar onverwachts kwam het bericht dat de plaatsing was geannuleerd.” Om welk bedrijf het gaat, is niet bekend.

Xavier Tilman, algemeen directeur van Ocean Outdoor Nederland, een van de grootste exploitanten van buitenreclame, bevestigt desgevraagd dat ook zijn bedrijf is benaderd. „Hoewel er digitale mediabureaus tussen zaten, is het duidelijk dat het verzoek vanuit de Israëlische autoriteiten kwam.”

Ocean Outdoor kreeg de aanvraag op 4 januari; een dag later werd besloten die te weigeren. Tilman: „Volgens de Stichting Reclame Code zijn dergelijke billboards niet verboden, maar wij hebben zelf restricties aangebracht. Daarin staat vermeld dat we geen religieuze, politieke en aanstootgevende uitingen willen plaatsen. Van de laatste twee is hier sprake.”

Dergelijke campagnes roepen volgens Tilman veel op. „We willen niet bijdragen aan polarisatie. Daar komt bij: als je dit toelaat, wat doe je dan met een volgend verzoek?”

Gerechtigheid

De weigering is een ernstige inperking van de vrijheid van meningsuiting, zegt Moriya Shalom, directeur van Israëls overheidsreclamebureau, in het persbericht. „Israëlische gijzelaars wordt het zwijgen opgelegd. Hun recht om gehoord te worden, is boven alle twijfel verheven.”

Israël zal daarom niet stoppen met actievoeren, zegt Moshik Aviv, hoofd van het Israëlische directoraat Nationale Publieke Diplomatie. „De waarheid zal zegevieren en de staat Israël zal blijven opkomen voor gerechtigheid en de hele wereld de waarheid vertellen.”

Het is overigens niet de eerste keer dat ophef ontstaat over foto’s van gijzelaars. Klagers vonden dat het CIDI in oktober vorig jaar polariseerde met billboards die langs Nederlandse snelwegen te zien waren. De Reclame Code Commissie stelde het CIDI toen in het gelijk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer