Holland Exel nog in de lucht
De noodlijdende luchtvaartmaatschappij Holland Exel van zakenman De Vlieger kan de komende maanden doorvliegen. De touroperator TUI heeft enkele miljoenen in het bedrijf gestopt om de vluchten door te laten gaan.
De toekomst van Holland Exel is daarmee niet zeker. Een andere grote klant, Thomas Cook, is vrijdag opgestapt. Daardoor vertrekken de vliegtuigen vooralsnog met veel lege stoelen.
Nadat Holland Exel donderdag in surseance was beland, zijn de directie en de bewindvoerders hard op zoek gegaan naar geld. Daarbij werd gesproken met zowel TUI als Thomas Cook. De maatschappij vervoerde tot voor kort voor deze touroperators wekelijks ongeveer 3000 reizigers naar verre bestemmingen zoals Brazilië, Sri Lanka, Mexico en de Dominicaanse Republiek.
Alleen TUI heeft uiteindelijk besloten de luchtvaartmaatschappij financieel te ondersteunen. Met de miljoeneninvestering is het bedrijf „op de korte en de middellange termijn gered”, zei TUI-bestuursvoorzitter S. van der Heijden. De komende maanden gaat de reisorganisatie bekijken of een gehele of gedeeltelijke overname mogelijk is. „We hebben natuurlijk geen geld geïnvesteerd als we niet dachten dat we er een gezond bedrijf van kunnen maken.”
TUI vervoert wekelijks tussen de 1500 en de 2000 passagiers met Holland Exel. Van der Heijden: „We konden het niet maken hen in de kou te laten staan.” Bovendien zou het volgens hem een kostbaar „drama” zijn geweest om gestrande reizigers op te halen bij een eventueel faillissement van Holland Exel.
Thomas Cook heeft daarentegen geen vertrouwen meer in het bedrijf van De Vlieger. Gisternacht moest de reisorganisatie plotseling bij de bewindvoerders verschijnen. „Daar werd ons verteld dat er een substantiële financiële injectie nodig was, anders zouden de vluchten worden stopgezet”, zei G. Helming, directeur van Thomas Cook. De maatschappij liet donderdag echter nog weten dat deze maand de vliegtuigen gewoon zouden vertrekken.
Na lang overleg heeft Thomas Cook besloten niet te investeren. Helming: „Als we dat wel hadden gedaan, zouden we nog langer met veel onzekerheden hebben gezeten.” De touroperator heeft ongeveer 1000 passagiers die de komende tijd vertrekken al bij een aantal andere maatschappijen ondergebracht, waaronder Martinair. Op zeer korte termijn verwacht Helming een definitieve overeenkomst met Martinair of een van de vervoerders van Thomas Cook zelf te kunnen afsluiten.
TUI spreekt van een bizarre situatie nu Thomas Cook bij Holland Exel is vertrokken. De vliegtuigen zitten slechts halfvol. Dat gaat TUI waarschijnlijk geld kosten, aldus Van der Heijden. De touroperator gaat proberen de lege stoelen te verkopen.
TUI en Thomas Cook sloten in 2003 een overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij Air Holland voor reizen naar populaire verre bestemmingen. Air Holland is later overgenomen door de Exel-groep van De Vlieger en ging verder onder de naam Holland Exel.
Holland Exel behoort tot de ExelAviationGroup. Air Exel, dat opereert vanuit Eindhoven en Maastricht, is eveneens onderdeel van deze luchtvaartgroep. Deze vervoerder zit ook in financiële problemen. De vluchten zijn geschrapt. Air Exel is in gesprek met twee mogelijke geldschieters. Een financiële injectie is noodzakelijk om te kunnen voortbestaan.
KLM Cityhopper begint van maandag met een lijndienst tussen Eindhoven en Londen. Tot voor kort vloog Air Exel op deze route. KLM heeft eerder al de route Amsterdam-Maastricht van Air Exel overgenomen.