Friesch Dagblad halveert redactie om te overleven
„Een pittige verandering die zeer doet.” Hoofdredacteur Ria Kraa van het Friesch Dagblad windt er geen doekjes om: het inkrimpen van de redactie van 27 naar 11 fte is een pijnlijke ingreep. Maar wel een noodzakelijke.
Vier jaar geleden daalde het aantal abonnees in een jaar tijd van 11.000 naar 10.000. Die tendens wilde Kraa ombuigen, zei ze destijds in een interview met het Reformatorisch Dagblad. „Het is niet gelukt”, zegt ze nu. De Friese krant heeft nog 8000 abonnees over.
In combinatie met stijgende kosten voor het drukken en de distributie van de krant en de toenemende loonkosten is verlegging van de koers noodzakelijk, kondigde het FD aan. „Als we met de huidige bezetting doorgaan, verwachten we binnen een paar jaar in de rode cijfers te belanden.”
Met minder mensen wil het Friesch Dagblad een mooie en onderscheidende krant maken, stelt de redactie. Ze gaat zich volledig richten op „verhalen die de christelijke en regionale identiteit van de krant bevestigen”. Voor het overige regionale, nationale en internationale nieuws zal de redactie gebruikmaken van kopij van andere kranten.
Kraa liep in 1988 stage op de FD-redactie en werkt er sinds 1995, vanaf 2018 als hoofdredacteur. „Ooit lag het abonneeaantal boven 20.000, maar dat is tientallen jaren geleden.”
Voor de krimp ziet ze een reeks oorzaken. „De ontlezing. Het wegkapen van adverteerders door grote bedrijven. De secularisering waar je als christelijke krant mee te maken hebt. De concurrentie van de gratis websites van de publieke omroepen. Vroeger was de krant hét tijdverdrijf; nu moet je concurreren met streamingsdiensten die mensen naar hun mobieltje doen grijpen. Jongere generaties hebben een totaal ander leesgedrag dan de oudere. Veel media zijn er onzeker over hoe ze de jongeren kunnen pakken.”
Keuzes
De daling van het lezersaantal van het FD wordt onvoldoende gecompenseerd door aanwas van digitale abonnementen. „Toen wij met onze website begonnen, waren die van andere kranten al gevestigd; misschien heeft dat in ons nadeel gewerkt. Wij hebben een goed bezette binnenland- en buitenlandredactie, wat voor een regionale krant uitzonderlijk is. Maar we moeten nu echt keuzes maken.”
De krant is in 1903 opgericht door de Vereniging Friesch Dagblad. Die telt enkele honderden leden en ondersteunt het FD nog steeds vanaf de zijlijn. In 2013 heeft de vereniging de exploitatie van de krant ondergebracht bij NDC Mediagroep, sinds eind 2020 onderdeel van Mediahuis. In 2021 werd de vormgeving van de krant geheel vernieuwd.
In april 2021 kondigde NDC –nu Mediahuis Noord– aan 100 van de 580 banen te schrappen. De helft van de ontslagen viel bij de advertentieverkopers, maar ook toen kromp de redactie van het Friesch Dagblad.
Door de ontslagrondes verschraalt de regionale verslaggeving. „Zelfs gemeentebestuurders nemen vaak niet de moeite zelf een abonnement op regionale kranten te nemen”, zegt Kraa.
Samenwerking
Het FD gaat nu gebruikmaken van kopij die binnen Mediahuis beschikbaar is. Nationaal en internationaal nieuws komt dan van NRC en De Telegraaf, voor regionaal nieuws wordt de samenwerking met de Leeuwarder Courant versterkt. Dit gebeurt ook bij de andere grote krantenuitgever in Nederland, DPG Media: regionale kranten nemen artikelen over van onder meer AD, de Volkskrant en Trouw. Voor het Friesch Dagblad is het ook niet nieuw; er wordt bijvoorbeeld al jaren kopij uitgewisseld met het Reformatorisch Dagblad en sinds de overname door Mediahuis worden ook artikelen uit NRC en De Telegraaf gebruikt.
De afgelopen zomer hebben het Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant geëxperimenteerd met gezamenlijke sportverslaggeving. „Daar hebben we geen klachten over gekregen. Zelf gaan we ons beperken tot datgene waar we echt goed in zijn: signatuurverhalen, die onderscheidend zijn voor het karakter en de grondslag van de krant. Een regionale insteek, met veel aandacht voor levensbeschouwing en kerkelijke ontwikkelingen, vooral in Friesland. De krant houdt haar karakter en toon.”