BBC: Russische oorlogsinfluencers verdienen goed aan advertenties
Russische influencers die de oorlog in Oekraïne promoten, kunnen daar goed aan verdienen. Dat komt naar voren uit onderzoek van de BBC. Medewerkers van de Britse omroep deden alsof ze advertentieruimte wilden kopen bij populaire bloggers om hun tarieven te achterhalen.
De influencers staan in Rusland bekend als ‘Z-Bloggers’ en mogen soms meereizen met het Russische leger. Ze kunnen dan beelden delen vanaf de frontlinies. De influencers hebben sinds het begin van de invasie van Oekraïne miljoenen volgers gekregen op de berichtendienst Telegram. Ze posten op hun kanalen ook advertenties van bedrijven en promoten daarmee alles van cryptovaluta tot mode.
Die praktijk kan volgens de BBC uitermate lucratief zijn. Een team van de omroep benaderde populaire influencers als Semjon Pegov, die ook bekendstaat als WarGonzo. Hij heeft ruim 1,3 miljoen volgers en zou omgerekend 1810 euro hebben gevraagd voor een advertentie. Zo’n reclame plaatsen op het kanaal Grey Zone, dat banden heeft met huurlingenleger Wagner, zou omgerekend ruim 300 euro kosten.
De tarieven lopen volgens het BBC-onderzoek flink uiteen. Een influencer met minder volgers rekende omgerekend zo’n 100 euro om te adverteren. Influencers die minstens een advertentie per dag posten, kunnen ook met dergelijke tarieven fors meer verdienen dan het gemiddelde Russische maandinkomen. Dat bedraagt volgens de BBC momenteel 66.000 roebel, bijna 640 euro.
De influencers kunnen een breed publiek trekken. De berichten worden niet alleen gevolgd door Russen die de oorlog steunen, maar ook door westerse analisten. Die proberen zo een beter beeld de krijgen van de situatie binnen de Russische strijdkrachten. Russische bloggers verspreiden volgens de BBC ook nepnieuws over Oekraïne om Russische jongeren aan te moedigen zich aan te sluiten bij het leger.