Economiezero-emissiezones

Stadspoort in 2025 dicht voor diesel; ondernemers uiten zorgen

Ondernemers met klanten in de binnensteden krijgen vanaf 2025 te maken met een forse lastenverzwaring. Tenminste, als ze hun klandizie daar willen behouden. Zo’n dertig gemeenten gooien vanaf dan de ‘stadspoort’ dicht voor dieselbusjes. Boosdoener is de zogenoemde zero-emissiezone.

Gert Janssen
21 August 2023 14:23Gewijzigd op 12 March 2024 14:12
Arnhem is een van de steden die op dit moment al een milieuzone heeft, waarbij het verboden is met om met verouderde dieselvoertuigen onder emissieklasse vier (busjes en personenauto’s) en zes (vrachtwagens) de binnenstad in te komen. De emissieklasse van een voertuig is te controleren door een kentekencheck te doen op milieuzones.nl. beeld VidiPhoto
Arnhem is een van de steden die op dit moment al een milieuzone heeft, waarbij het verboden is met om met verouderde dieselvoertuigen onder emissieklasse vier (busjes en personenauto’s) en zes (vrachtwagens) de binnenstad in te komen. De emissieklasse van een voertuig is te controleren door een kentekencheck te doen op milieuzones.nl. beeld VidiPhoto

MKB-Nederland, de beroepsorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, pleit desondanks niet voor uitstel. „Wel voor een goede overgangsregeling”, vertelt woordvoerder Kees Bakhuis. „Er rijden in Nederland ongeveer 1,2 miljoen bedrijfsvoertuigen rond. Op 1 januari 2023 was 1,2 procent daarvan emissieloos. De invoering van de zero-emissiezone per 1 januari 2025 raakt dus veel ondernemers.”

Bakhuis legt uit dat ondernemers zich vooral zorgen maken over de kosten. „De overstap op elektrisch rijden vergt een flinke investering omdat elektrische wagens duurder in aanschaf zijn. Als je als bedrijf dan vijf bussen hebt en met name in de binnensteden actief bent, terwijl je voertuigen nog lang niet zijn afgeschreven, heb je best een probleem. De subsidieregelingen zijn bij lange na niet toereikend voor een volledige transitie.”

Er is volgens de MKB-woordvoerder nog een ander probleem. „Elektrisch rijden is veelal geen volwaardig alternatief. De actieradius is vaak te beperkt, bijvoorbeeld als een bus vol ligt met bouwmaterialen. Daarnaast maken ondernemers zich zorgen over het vaak beperkt aantal laadpalen in de stad.”

Ondertussen probeert het demissionaire kabinet ondernemers ook te bewegen om over te stappen door de BPM-vrijstelling op bestelwagens op benzine en diesel vanaf 1 januari 2025 te schrappen. Bakhuis: „Zolang elektrisch rijden nog geen volwaardig alternatief is, betekent dit dus een extra lastenverzwaring. Omdat er in de jaren na 2025 meer zero-emissiezones komen, krijgen ondernemers daar meer en meer mee te maken.”

Musjes

Een van de bedrijven met een klantenkring in de binnenstad van Amsterdam is Meijer Metaal uit Lunteren. Met twee moderne Euro-6 Mercedesdieselbusjes kan eigenaar Matthias Meijer gebruik maken van de overgangsregeling voor emissieloze uitstoot tot 1 januari 2028, vertelt hij. Voorlopig maakt hij zich dus geen zorgen. Dat heeft nog een reden. „God regeert. En ga ik niet vele musjes te boven?” Toch overweegt hij om volgend jaar een elektrisch voertuig aan te schaffen, zodat hij niet bang hoeft te zijn om vanwege de overheidsmaatregelen klanten te verliezen. Ook voordelen op milieugebied zijn voor hem een reden om elektrisch te gaan rijden.

19578568.JPG
Ondernemer Matthias Meijer bij zijn bedrijfsvertuigen. Omdat ze emissieklasse zes hebben, heeft hij tot eind 2027 geen problemen met de zero-emissiezones die per 1 januari 2025 van kracht worden. Bovendien overweegt hij een elektrische bedrijfsbus aan te schaffen. Meijer Metaal voert vooral opdrachten uit in Amsterdam. beeld VidiPhoto

„Vrijwel al mijn klanten wonen in Amsterdam”, verduidelijkt de mkb’er met één vast personeelslid en drie zzp’ers als extra krachten. „Ons bedrijf doet veel renovatiewerk in de binnenstad. Dat zijn vrijwel allemaal inpandige werkzaamheden bij voornamelijk vaste klanten zoals verenigingen van eigenaren en projectontwikkelaars. Ik kan niet zomaar wat anders gaan doen; ik moet in de binnenstad zijn.”

Grachten

De aanschaf van een elektrisch busje is echter minstens tweemaal zo duur dan die van een vergelijkbare dieselversie. „Daarbij is de actieradius op dit moment slechts zo’n 200 kilometer. Met een volgeladen voertuig en aanhanger wordt dat nog minder. Gelukkig is Mercedes bezig met de ontwikkeling van een bedrijfswagen die met een volle batterij minimaal 400 kilometer kan rijden. Dat is een oplossing. Daarnaast staan er langs de grachten in Amsterdam laadpalen genoeg.”

Meijer is ervan overtuigd dat veel van zijn collega’s er straks de brui aan gaan geven. „Niet iedereen kan een nieuwe auto betalen. De klussen in de stad laten ze dan liggen. Dat werk zou ik voor een deel kunnen overnemen”, mijmert hij. Tegelijkertijd vindt hij de overheidsbemoeienis inzake het klimaat flink overdreven. „Mijn personenauto op benzine stoot driemaal meer schadelijke stoffen uit dan mijn dieselbusjes. En daar mag ik wel overal mee rijden.”

Ook Vallei Vastgoed Onderhoud uit Kesteren maakt zich vooralsnog weinig zorgen. Met twee moderne dieselbusjes en een exemplaar op benzine, kan eigenaar Adrian van der Schoor in ieder geval tot eind 2027 vooruit. „En daarna zien we wel. We hebben niet zoveel klussen in de stad. Misschien schaffen we als het zover is een elektrisch voertuig aan. Ik verwacht dat ze dan in ieder geval een grotere actieradius hebben en een stuk goedkoper zijn.”



Meer over
Beste van RD
Mkb

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer