Kerkelijke Pers: „Een Bijbels-theologisch thema als Gods Koningschap staat steeds meer onder druk”
Wekelijks een blik op de kerkelijke bladen, aangevuld met citaten uit de kerkelijke wereld.
#protestant
„Ik vind het belangrijk om als christen in je leven hier op aarde al iets te laten zien van het koninkrijk van God. Al kan de impact ervan klein zijn, al verander je er niet direct de wereld mee, je kunt in jouw leven laten zien dat het anders kan. Rechtvaardiger, duurzamer.
Neem Max Havelaar, het koffiemerk dat een eerlijke prijs betaalt aan de koffieboeren. Het heeft na tientallen jaren nog maar circa 3 procent van de markt. Maar het blijft een teken van de wereld waar je naar verlangt en die er zou kunnen komen.
Aan de andere kant zijn er economische structuren nodig die duurzaam en rechtvaardig handelen ondersteunen. Ik zit hier aan de universiteit midden in discussies over stikstof en landbouwbeleid. Daarin is veel misgegaan. Boeren, ook christelijke boeren, willen anders, maar weten oprecht niet hoe.
Individuele mensen die andere keuzes maken en structuren die dat ondersteunen: twee sporen die we tegelijk en creatief moeten bewandelen. In lijn van de Joodse bijbelgeleerde Pinchas Lapide kies ik hierbij voor concrete, praktische oplossingen. In zijn ”theopolitiek van kleine stappen” geeft Lapide aan dat gericht stappen nemen beter is dan grote dingen roepen, om het later teleurgesteld op te geven.
Verandering begint met de vraag: wat doe je nu, wat zou je willen veranderen en hoe? Begin met één of twee dingen en ga pas verder als die gelukt zijn. (…)
De wekelijkse sabbat uit de Joodse traditie geeft rust, het is een dag van staken. Zij wordt het volk Israël gegeven in een grenssituatie. In de woestijn, in een crisis voorziet God in een oplossing.
Actueel, bij een groeiend aantal mensen met burn-outklachten. Ik heb een drukke, veeleisende baan, maar niemand moet aan mijn zondag komen. Het is een dag van rust en opademen, waarop ik zelfs niet aan mijn werk denk.
In het sabbatsjaar, elk zevende jaar, is er de kwijtschelding van schulden, het vrijlaten van slaven, het onbebouwd laten van de grond. Het sabbatsjaar is duurzaamheid avant la lettre: de aarde krijgt tijd om zich te herstellen. Dat geeft blijk van wijsheid: zo blijft het productief vermogen van de grond in stand. In het jubeljaar, elk zevende sabbatsjaar, wordt het land opnieuw verdeeld.
Er is discussie in hoeverre deze sabbats- en jubeljaren ook echt gevierd werden. Los daarvan zitten er in dit model elementen die ook vandaag voor ons normatief zijn. Wie beweert dat een sabbatsdag in onze economie niet kan, zet de economie op een te hoog voetstuk.”
In #protestant, vakblad voor werkers in de Protestantse Kerk in Nederland, staat een interview met econoom en universitair docent Roel Jongeneel over het thema ”Leven vanuit verantwoordelijkheid”.
De Wekker
„Wat Psalmen en met name het thema van Gods Koningschap in de westerse kerk vandaag bedreigt, is het inclusieve denken. Dit seculiere en anarchistisch gedachtegoed baant zich in de westerse kerk een weg naar het centrum van de theologie. Als gevolg van deze ontwikkeling komt een Bijbels-theologisch thema als Gods Koningschap steeds meer onder kritiek te staan. Is het spreken van Psalmen over Gods Koningschap niet exclusief? Hebben oud-oosterse opvattingen over machtsverhoudingen, sekse, man-vrouwrelatie Gods Koningschap in Psalmen niet eenzijdig gestempeld? Is God een man, vrouw, of maakt het niet uit hoe we God definiëren? Deze en andere actuele vragen raken Bijbelse thema’s en titels als Gods Koningschap, Jezus de Heere en God onze Vader. In onze westerse oren klinken ze dominant, seksistisch en exclusief.
Wanneer het inclusieve denken dit debat domineert, zal de westerse kerk onherstelbare schade lijden. De moderne kerkgeschiedenis bewijst dat deze discussie in West-Europa niet zo vrijblijvend is, zoals ze voorstanders doorgaans wordt gepresenteerd. Het seculiere uitgangspunt van dit debat doet uiteindelijk het lied in de kerk verstommen en legt het belijden van de kerk in haar geloof in God, de Vader, Schepper van hemel en aarde, het zwijgen op.
De huidige discussies in verschillende reformatorische kerkverbanden over schepping en evolutie, de verhouding tussen man en vrouw, seksuele ethiek en de scheppingsorde zijn een opmaat naar deze fundamentelere discussie, het debat over Gods identiteit; geloven we in de God die de kerk van alle tijden belijdt of moeten we vandaag Gods identiteit herdefiniëren omdat het katholieke belijden uitsluit wat dit belijden weerspreekt? Wie dagelijks Psalmen leest en overdenkt, leert leven uit de hoop op God en verlangt naar de komst van Gods Koninkrijk. God schept in Zijn heiligdom de lof op Hem, gebracht door alle volkeren, talen en natiën. Daarover hoeven we ons niet druk te maken, omdat Hij doet wat Hem behaagt (Psalm 115). Zingend de psalmen krijg en voed ik hoop voor de kerk, omdat deze God om Christus’ wil voor eeuwig mijn Koning is.”
Dr. C.P. de Boer, predikant te Sliedrecht, schrijft in De Wekker, officieel orgaan van de Christelijke Gereformeerde Kerken, over de Psalmen en hun betekenis voor de kerk in deze tijd: „De liefde voor Psalmen is een thermometer voor de geestelijke kwaliteit van de kerk.”