Houd risico’s van scheepvaart boven de Waddeneilanden opnieuw tegen het licht
Het hoeft geen betoog dat het verlies van mensenlevens bij de brand van de Fremantle Highway het ergste is. Mensenlevens zijn immers onvervangbaar.
Wie zich verdiept in de reddingsoperatie die is uitgevoerd om de bemanning van het brandende schip ten noorden van de Waddeneilanden te halen, huivert bij de gedachten aan wat die bemanning heeft moeten meemaken. Ingesloten door het vuur op de beperkte ruimte van een schip met, in eerste instantie, geen andere vluchtroute dan van het torenhoge schip af te springen in de zee. Met ernstige verwondingen tot gevolg.
Ongetwijfeld zal de komende tijd, als de brand op het schip helemaal uit is en het vaartuig hopelijk op een goede manier is geborgen, geëvalueerd worden of die reddingsoperatie goed is uitgevoerd en of het leven van het bemanningslid dat is overleden gered had kunnen worden.
Ondertussen staat het schip nog steeds in brand en kan er eigenlijk weinig ondernomen worden om het vuur te blussen. Uit laten branden, is het devies. En ondertussen proberen het scheefgezakte schip zo stabiel mogelijk te houden en alles in het werk te stellen om te voorkomen dat de boot met bijna 3800 auto’s aan boord zinkt.
Dat de boot alsnog kapseist en zinkt in de zee relatief dicht bij het unieke natuurgebied dat de Waddenzee is, blijft een grote en begrijpelijke angst van de bewoners van de Waddeneilanden. De brand op het immense schip met in ieder geval ook een flink aantal elektrische auto’s aan boord vormt een grote bedreiging voor de kwetsbare natuur in het noorden van Nederland. Niemand weet immers welke giftige stoffen er in het zeewater kunnen lekken als de boot zinkt. Duidelijk is inmiddels ook dat de brand van elektrische auto’s met hun grote accupakketten extra aandacht vereist. Deskundigen waarschuwen al langer dat een elektrische auto die in brand staat amper te blussen is als het hele voertuig tenminste niet in een enorme waterbak wordt ondergedompeld.
Het feit dat er boven de Waddeneilanden naast een noordelijke zeevaartroute ook een zuidelijke route loopt, die veel dichter bij de eilanden ligt, is ook reden tot evaluatie. Bij een calamiteit op een van de schepen die de zuidelijke route bevaart, is er al snel angst dat het kwetsbare Waddengebied schade kan oplopen. In een dichtbevolkt land en op druk bevaren zeeën zal altijd gekeken moeten worden naar dat wat economische wenselijk is en wat aanvaardbare risico’s zijn voor bevolking en natuur. Daarbij helpt het niet om zonder enige kennis van zaken te roepen dat de brand op de Fremantle Highway duidelijk maakt dat de zuidelijke vaarroute per direct gesloten moet worden. Maar de grote brand op het schip maakt wel duidelijk dat een kwetsbaar natuurgebied veel risico kan lopen als er iets mis gaat op die zuidelijke route.
Alle reden dus om nut, noodzaak én risico’s van de zuidelijke vaarroute opnieuw grondig tegen het licht te houden.