Sleepvaartuig legt verbinding met brandend vrachtschip
Om het brandende vrachtschip ten noorden van Ameland uit de vaarroute te halen, wordt geprobeerd verbinding te leggen met een sleepvaartuig. Dat meldt Rijkswaterstaat. Het gaat om de Guardian, een sleepvaartuig van de kustwacht.
„Het idee is om het schip weg te slepen, een stukje uit de vaarroute. Daarna kijken we waar het schip naartoe moet.” Aan boord is nog brand, wat de operatie „niet gemakkelijk” maakt. Eerder wist het bergingsvaartuig Hunter via een noodverbinding het schip al gecontroleerd op een positie te houden.
De noodverbinding is volgens een woordvoerder van de kustwacht nodig om controle te houden over waar het vaartuig heen gaat. „Het is stuurloos, er is niemand meer aan boord”, aldus de woordvoerder. Daarbij is het gevaarlijk, omdat er nog brand aan boord is. Er is voor een zo veilig mogelijke locatie gekozen, tussen twee verkeersbanen in, en geprobeerd wordt het schip vrij te houden van obstakels op zee.
De gelegde verbinding is niet heel solide, aldus de woordvoerder, maar het was op dat moment het enige wat mogelijk was. De verbinding aan de achterzijde van het schip blijft in ieder geval totdat een mogelijk stevigere sleepverbinding kan worden gemaakt.
De Fremantle Highway staat nog steeds in brand, aldus de kustwacht, die eerder al aangaf dat een van de mogelijke scenario’s is dat het schip zinkt. Met dat scenario wordt in de voorbereidingen die nu worden getroffen het meeste rekening gehouden. „Momenteel wordt met meerdere partijen als bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat bekeken wat de best mogelijke wijze is om de schade zoveel mogelijk te beperken.” Zo willen de instanties volgens de woordvoerder absoluut voorkomen dat vloeistoffen als brandstof in het water belanden. „We zetten alles op alles om dat te voorkomen.”
Het 200 meter lange schip heeft 2857 auto’s aan boord waarvan 25 elektrische auto’s. De brand werd voor het eerst gedetecteerd in de buurt van elektrische auto’s. Of het vuur daar ook is ontstaan en waardoor, is nog onduidelijk. De elektrische auto’s maken de brandbestrijding volgens de woordvoerder complexer, omdat accu’s niet zo makkelijk te blussen zijn.