Treinen HSL bij Rijpwetering voorlopig niet op maximale snelheid
Treinen die over viaduct Zuidweg op de hogesnelheidslijn (HSL) bij Rijpwetering (Zuid-Holland) rijden, kunnen waarschijnlijk tot in 2025 niet de maximale snelheid rijden, meldt ProRail. Wegens constructiefouten in het viaduct rijden treinen daar al enige tijd 80 kilometer per uur, terwijl ze eigenlijk 300 kilometer per uur zouden rijden.
In de dienstregeling wordt rekening gehouden met de snelheidsbeperking. Voor het rijden van 300 kilometer per uur zijn eerst „ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig”. ProRail verwacht de snelheid dit jaar wel naar 160 kilometer per uur te kunnen verhogen.
De spoorbeheerder spreekt van meerdere problemen. Er zou een verkeerde berekening bij de bouw zijn gemaakt. De constructie en de lassen zijn niet sterk genoeg, waardoor scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Ook is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Het gaat om een verplaatsing van 8 centimeter sinds de aanleg van de HSL in 2009.
Ook andere viaducten in de buurt van dit viaduct die op dezelfde wijze zijn aangelegd, worden onderzocht. Op deze viaducten mogen treinen 160 kilometer per uur rijden.