Jongbloed neemt rooms-katholieke uitgeverijen Adveniat en Berne over
De rooms-katholieke uitgeverij Adveniat uit Baarn wordt onderdeel van uitgeverij Jongbloed Media uit Leeuwarden. Tegelijk wordt het fonds van Berne Media uit Heeswijk-Dinther toegevoegd aan Adveniat.
Dat maakte Jongbloed maandag bekend.
Adveniat blijft na de overname een eigen merk onder de vlag van Jongbloed. De uitgevers Leo Feijen van Adveniat en Pieter de Boer van Jongbloed zullen zich ook inzetten voor het boekenfonds van Berne Media, dat aan Adveniat wordt toegevoegd. De Boer werkte eerder voor Berne. Deze uitgeverij, verbonden aan de Abdij van Berne uit Heeswijk-Dinther, zal zich vanaf nu „uitsluitend toeleggen op liturgische uitgaven”, aldus Jongbloed. Met de overname moet de continuïteit van Adveniat en Berne gewaarborgd zijn.
Directeur Leo Fijen blijft als adviseur en ambassadeur aan Adveniat verbonden. Hij laat weten „trots” te zijn „dat in een krimpende kerkelijke markt een herkenbaar katholiek geluid wordt versterkt en zo relevant blijft voor de vragen in de samenleving en van de zoekers buiten de kerk.”
Volgens Jongbloeddirecteur Matthy Groen vormt het boekenfonds van Adveniat en Berne „een goede aanvulling op ons aanbod in de christelijke lezersmarkt.”
Jongbloed, onderdeel van Eisma Media Groep, ontwikkelde zich sinds de oprichting door Auke Jongbloed in 1862 tot een specialist in het uitgeven en drukken van Bijbels. De achterliggende decennia nam Jongbloed onder meer de uitgeverijen Groen, Medema en Ark Media over. In 2011 nam de Friese firma de uitgave van de Willibrordvertaling over van de Katholieke Bijbelstichting.