Winkelketen Action ziet omzet met een derde stijgen
Winkelketen Action heeft de omzet in de eerste helft van dit jaar met ruim een derde omhoog zien gaan tot 5,2 miljard euro. Dat kwam mede doordat het bedrijf nieuwe filialen heeft geopend.
De omzet, exclusief de nieuw geopende winkels, groeide met bijna 22 procent. Het aantal winkels groeide in de afgelopen periode met 90 tot 2353 winkels, in 11 landen. Action opende ook een webshop in België, na „het succes van de webshop in Nederland.” Online verkoopt het bedrijf veel producten die niet in de winkels verkrijgbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege hun omvang.
„Ook in het eerste halfjaar van 2023 zien we dat meer klanten naar onze winkels komen, waardoor onze omzet is gestegen. De groei vraagt veel inzet van onze medewerkers”, zegt Hajir Hajji, topvrouw van Action, in een toelichting.
Uit het kwartaalverslag van de Britse investeerder 3i, dat een groot belang in Action beheert, komt naar voren dat ook de winst steeg. Het resultaat voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen steeg met ruim 50 procent tot 683 miljoen euro.
Daarmee stijgt ook de waarde van de budgetwinkelketen. Inmiddels hangt 3i een prijskaartje van net geen 12 miljard pond aan een belang van 52,9 procent. Daarmee komt de waarde van heel het bedrijf uit op 22,6 miljard pond, omgerekend 26 miljard euro.