Binnenland
Dijken op getijdenzand veel sterker, besparing van 160 miljoen

Dijken die gebouwd zijn op getijdenzand, zand dat door de zee is aangevoerd, zijn veel sterker dan dijken die op rivierzand staan. Getijdenzand onder een dijk laat namelijk veel minder water door, waardoor er veel minder snel een soort kanaaltjes onder de dijk door kunnen worden gevormd. Dergelijke kanaaltjes, piping genoemd, tasten de stabiliteit van de dijk aan. Nu blijkt dat getijdenzand dat fenomeen weerstaat kan minimaal 160 miljoen euro worden bespaard op het landelijke dijkversterkingsprogramma, zeggen Rijkswaterstaat en het waterschap Hollandse Delta.

ANP

Regelmatig worden dijken in Nederland afgekeurd omdat ze last hebben van piping. Door piping verdwijnt zand onder de dijk. Die wordt daardoor van binnenuit steeds zwakker en kan instorten. Dijken met veel piping moeten daarom aangepakt worden. Maar nu blijkt dat dijken op getijdenzand minimaal 40 procent sterker zijn, is dijkverzwaring langs de Noordzeekust, rond het IJsselmeer en in het Waddengebied minder of soms misschien helemaal niet nodig, aldus het Hoogwaterbeschermingsprogramma, waarin de waterschappen en Rijkswaterstaat samenwerken. Ook in bijvoorbeeld België, Duitsland en de Mississippidelta kan van deze ontdekking worden geprofiteerd, zegt de dienst.

In de Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen is de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar het verschil tussen rivierzand en getijdenzand onder dijken. Volgens Erik Wagener, directeur van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, is de uitkomst van het onderzoek „ontzettend belangrijk”. „Dijkversterking drijft op innovatie. Nederland staat voor de grootste waterveiligheidsoperatie sinds de deltawerken. Innovaties als deze maken het verschil bij het behalen van onze dijkversterkingsopgave in Nederland, want werken aan waterveiligheid is nooit af.”

Voor waterschap Hollandse Delta, dat over de dijken op de Zuid-Hollandse eilanden gaat, betekent de uitkomst van het onderzoek dat 8,2 kilometer dijkversterking helemaal niet meer nodig is. Over circa 90 kilometer dijk kunnen minder ingrijpende en kostbare maatregelen worden genomen, denkt dijkgraaf Jan Bonjer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer