Noorden bepleit komst Zuiderzeelijn
De noordelijke provincies proberen de Zuiderzeelijn (ZZL), een snelle verbinding tussen Schiphol en Groningen, te redden. De voorstanders van de lijn pleiten in een woensdag aan de Tweede Kamer aangeboden rapport ervoor om de voorbereidingen voor de aanleg van de lijn gewoon door te laten gaan.
In de Tweede Kamer is grote twijfel gerezen of de lijn er nog moet komen, na het ontluisterende onderzoek van de commissie-Duivesteijn naar twee peperdure infraprojecten, de Betuweroute en de hogesnelheidslijn-zuid.
Centrale boodschap in het rapport ”De Zuiderzeelijn: de kansen in beeld” is dat de prijsvraag voor de lijn op korte termijn door moet gaan. Particuliere bedrijven kunnen binnen zo’n haalbaarheidstudie plannen indienen voor de aanleg van een magneetzweefbaan of een hogesnelheidslijn.
Van de kant van het bedrijfsleven is belangstelling om deel te nemen aan aanleg en exploitatie van de ZZL, aldus de stuurgroep Zuiderzeelijn. Pas wanneer die bedrijven aangeven hoeveel geld de aanleg van een zweeflijn/hsl kost, kan bekeken worden of de voorbereidingen moeten doorgaan of geschrapt. Bovendien zijn er tot 2009 nog meer beslismomenten om de zaak af te blazen.
In de stuurgroep maken de noordelijke provincies en een aantal gemeenten in de regio zich sterk voor de lijn. Haar voorzitter, Gronings commissaris van de Koningin Alders, overhandigde gisteren het rapport aan de verkeersdeskundigen van de kamerfracties.
In feite gaat het om een soort tegenrapport voor de rapportage van de commissie-Duivestein, die de ZZL eind vorig jaar vergeleek met het debacle van Betuwelijn en hsl-zuid. De stuurgroep is het niet eens met de commissie, ingesteld door de Kamer, die concludeerde dat de aanleg van de zweeflijn niet rendabel is en te weinig banen oplevert.
Een meerderheid in de Kamer liet daarna blijken weinig brood meer te zien in de lijn. De prijsvraag, die dit voorjaar zou worden uitgeschreven, staat daarmee ook op de helling.
De stuurgroep vindt dat de TCI haar conclusie baseert op een te enge interpretatie van de effecten van de Zuiderzeelijn, namelijk de werkgelegenheidsgroei in het Noorden. De Zuiderzeelijn heeft volgens de stuurgroep meer doelen en effecten. Bovendien staan er volgens de stuurgroep fouten in het Duivesteijn-rapport.
In afwachting van de debatten in de Kamer daarover en tussen Kamer en kabinet heeft minister Peijs (Verkeer) alle voorbereidingen voor de ZZL opgeschort. Vroegere kabinetten hebben al 2,7 miljard euro opzijgezet voor de lijn, de regio wil 1 miljard bijpassen.
Alders herinnerde er fijntjes op dat beide ”partijen” niet zomaar dit geld hebben toegezegd. „Een boekenkast met rapporten is omgevallen” over allerlei aspecten, zoals bereikbaarheid, economische effecten en natuur. Frieslands commissaris van de koningin Nijpels, die mee was met Alders, telde er 56.
Alders zei te begrijpen dat de commissie-Duivesteijn aanhikt tegen het uitgangspunt „afspraak is afspraak” in deze kwestie. Hij liet echter evenzeer verstaan dat de Kamer verplichtingen heeft naar provincies en gemeenten in het noorden, in zijn woorden democratische organen die het recht hebben om gehoord te worden. „We zijn partners, niet onderhorigen.”