Binnenlandongeval cessna
Christelijke piloot blikt terug op noodlanding Cessna bij Teuge door fout onderhoud

De noodlanding van een Cessna 208B Grand Caravan met zeventien parachutisten in juni 2021 bij Teuge is veroorzaakt door een combinatie van factoren. Bij onderhoud zijn enkele stappen niet goed uitgevoerd. „Ik kan nog altijd geëmotioneerd raken door de noodlanding”, reageert piloot Hans Swellengrebel.

Een Cessna 208B Grand Caravan belandde met een vleugel op de vangrail van de A50 na een noodlanding bij vliegveld Teuge. beeld RD
Een Cessna 208B Grand Caravan belandde met een vleugel op de vangrail van de A50 na een noodlanding bij vliegveld Teuge. beeld RD

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft het eindrapport over de noodlanding op vrijdag 25 juni 2021 vrijgegeven. De piloot en zeventien parachutisten overleefden de spectaculaire noodlanding wonderwel.

De motor van de Cessna 208B Grand Caravan viel op een hoogte van 100 meter volledig uit. Piloot Swellengrebel slaagde erin het eenmotorige toestel aan de grond te zetten, waarbij zijn PH-FST een sloot passeerde en een reclamebord ramde.

De piloot verklaarde destijds tegen het Reformatorisch Dagblad dat hij Gods besturing had ervaren bij de veilige noodlanding in een weiland langs de A50. „Het is niet alleen mijn stuurmanskunst.”

Fout onderhoud

Het uitvallen van de motor is onder andere te wijten aan een onderhoudsbeurt, waarbij de laatste stappen van de verplichte procedure niet zijn uitgevoerd, concludeert de OVV. Bij een controle aan de vliegtuigmotor werden ’s ochtends foutieve waarden gemeten in de uitlaatgassen. Een onderhoudsbedrijf loste het probleem op door een onderdeel te vervangen. De monteur dacht dat stap vier op de eerste pagina van de procedure de laatste was. Hij realiseerde zich niet dat stap vijf tot en met acht op pagina drie stonden. Hierdoor is „zeer waarschijnlijk” het nieuwe onderdeel niet goed geplaatst en vastgedraaid in een tandwiel.

Het euvel is niet alleen de monteur aan te rekenen, stelt de OVV in een reconstructie. De onderhoudstechnici verklaarden dat ze tijdsdruk hebben ervaren om de reparatie tijdig af te ronden. De motorfabrikant pastte het onderhoudshandboek aan en het onderhoudsbedrijf nam maatregelen om de procedure te verbeteren. Door de genomen maatregelen doet de OVV geen aanbevelingen. Justitie vervolgt niemand.

Emotioneel

Piloot Swellengrebel kan af en toe op de „gekste plekken” geëmotioneerd raken door de noodlanding van juni 2021, vertelt hij desgevraagd. ,Bij een vliegtuigongeluk of bij het verongelukken van een parachutist kan ik emotioneel worden. Dergelijke gebeurtenissen raakten me altijd al, maar na het vliegtuigongeluk nog meer dan voorheen.” De noodlanding met de Cessna 208B Grand Caravan hindert hem echter niet in zijn dagelijks leven.

Swellengrebel uit Hoofddorp is na de geslaagde noodlanding door vele betrokkenen gefeliciteerd. „Ik heb moeite moeten doen om niet naast m’n schoenen te gaan lopen. Ik krijg nog altijd reacties van mensen: Hé, ben jij niet die piloot…?!”

Uit de resultaten van de Onderzoeksraad blijkt dat de piloot geen enkele blaam treft bij het ongeluk. De baas van het paracentrum op Teuge reageerde na publicatie van het OVV-rapport richting Swellengrebel: „Jij hoeft je niet schuldig te voelen”, zegt de piloot. „Voor mij was dat niet nieuw, het stond voor mij als een paal boven water. Ik stap daarom met net zoveel plezier weer aan boord.”

Huilbui
De noodlanding kan parachutisten op Teuge ook onverwacht emotioneel raken, vertelt Swellengrebel. Twee weken na de noodlanding gingen twee para’s uit het verongelukte vliegtuig voor een tandemsprong de lucht in. „Omdat het weer slecht was, konden ze niet springen en moesten ze weer met het toestel naar beneden. Vlak voor de landing vlogen de twee over de crashlocatie. Beide mannen braken in een grote huilbui uit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer