Economie

Nieuwe Waterweg tot zondag gestremd na kortsluiting bij tunnelwerk

De Nieuwe Waterweg in de Rotterdamse haven is dit weekend langer gestremd voor de scheepvaart doordat geplande werkzaamheden uitlopen. Bij het plaatsen van het eerste tunneldeel voor de nieuwe Maasdeltatunnel is namelijk iets niet goed gegaan. De vaarroute had zaterdag rond 10.00 uur weer vrij moeten zijn, maar Rijkswaterstaat meldt zaterdagmiddag dat schepen geen doorgang krijgen tot in ieder geval zondagochtend 07.00 uur.

ANP
1 April 2023 11:12Gewijzigd op 1 April 2023 15:52

Het eerste tunneldeel van de Maasdeltatunnel ligt inmiddels wel op de juiste locatie. Maar door lekkage bij het zogeheten kopschot, waar over twee weken het tweede tunneldeel aan gekoppeld moet worden, is kortsluiting ontstaan waardoor de pompen niet werken. Rijkswaterstaat werkt momenteel samen met bouwcombinatie BAAK, waarin onder meer Ballast Nedam zit, aan een oplossing om het werk te kunnen afmaken.

Dat gebeurt door extra leidingen en extra pompen te plaatsen om water uit het tunneldeel te kunnen pompen. „Duikers zijn hard aan het werk om de lekkage te dichten. Een deel van de lekkage hebben zij al kunnen dichten maar we hebben meer tijd nodig”, laat Rijkswaterstaat via Twitter weten.

Volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam zorgt de situatie zaterdag niet voor een grote file aan schepen. Dat komt omdat scheepvaartverkeer van tevoren al was geïnformeerd dat de Nieuwe Waterweg van vrijdag tot zaterdag lange tijd gestremd zou zijn. Binnenvaartschepen kunnen omvaren via het Hartelkanaal en de Oude Maas.

Zeeschepen die worden gehinderd moeten langer wachten op zee voordat ze de haven in kunnen. Maar de Maasvlakte en de Europoort zijn wel voor de scheepvaart bereikbaar.

Ondernemersvereniging evofenedex, die voor duizenden bedrijven in Nederland de handels- en logistieke belangen behartigt, heeft nog „geen signalen dat er dikke paniek is” bij verladers. Een woordvoerster wijst erop dat het in het weekend doorgaans rustiger is in de transport. Maar ze kan niet uitsluiten dat sommige individuele bedrijven wel met extra kosten te maken krijgen als bepaalde lading bijvoorbeeld later op de bestemming zou aankomen.

De in aanleg zijnde Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Die moet vanaf 2024 snelweg A20 bij Vlaardingen gaan verbinden met de A15 bij Rozenburg. De tunneldelen waaruit de tunnel zal bestaan zijn 185 en 205 meter lang. In Nederland zijn volgens het Havenbedrijf Rotterdam niet eerder tunneldelen van deze omvang gebouwd en afgezonken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer