Duitse peiling: 70 procent tegen verbod benzine- of dieselauto’s
Bijna 70 procent van de ondervraagden in een Duitse opiniepeiling van RTL/N-TV is tegen het verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s dat de EU wil in 2035. Slechts 14 procent is voorstander en 12 procent stemt alleen in als er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. En 68 procent is tegen het verbod.
De EU wil dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die CO2 uitstoten. In ‘autoland’ Duitsland is dat plan erg impopulair en brengt het politieke leiders in de problemen. Er werken zeker 850.000 mensen in de Duitse autoindustrie, die vorig jaar 3,4 miljoen voertuigen produceerde.
De regeringen van de EU-landen en het Europees Parlement zijn het afgelopen najaar in principe eens geworden over de maatregel. Maar met name de Duitse regeringspartij FDP wil de garantie dat niet alleen de elektrische auto toekomst heeft in de EU, maar ook auto’s met een verbrandingsmotor op duurzame brandstof zoals waterstof. Ook in andere EU-landen rijst het verzet tegen het dreigende verbod, met name in Italië en Polen.
De aarzelingen binnen de Duitse regering hebben dinsdag geleid tot uitstel voor onbepaalde tijd van een stemming in de EU over het verbod. Maandag vroeg een journalist tijdens een persconferentie de FDP-minister van Financiën Christian Lindner naar de kwestie. De ook aanwezige sociaaldemocratische bondskanselier Olaf Scholz haastte zich om zijn minister voor te zijn en beantwoordde de vraag zelf. Berlijn wacht volgens Scholz nog op een voorstel van de Europese Commissie om aan te geven hoe er na 2035 wordt omgegaan met auto’s met verbrandingsmotoren met duurzame brandstoffen. Dit klonk de afgekapte FDP-minister als muziek in de oren.
Maar de Groene minister van Economie en Klimaat die naast hen stond, Robert Habeck, kan het niet leuk hebben gevonden. Zijn partij beschuldigt de FDP ervan het EU-akkoord over het verbod van nieuwe voertuigen met fossiele brandstoffen onterecht te blokkeren en dat Duitsland zich daarmee als onbetrouwbare partner in de EU etaleert.
De Italiaanse regering is ook niet te spreken over het totale verbod op auto’s met verbrandingsmotoren. In het land waar net trots een nieuwe vierdeurs Ferrari met benzinemotor, de Ferrari Purosangue, is gepresenteerd, heeft de minister van Financiën Adolfo Urso gezegd dat het totale verbod in 2035 „niet strookt met de Europese realiteit en al helemaal niet met de Italiaanse realiteit”.