Onderwijs & opvoedingeenzaamheid

Leerlingen VLC gaan met babbelpot de strijd aan met eenzaamheid

Ruim 40 procent van de jongeren voelt zich weleens eenzaam, blijkt uit onderzoek van het CBS. Om het taboe daarop bespreekbaar te maken, ontwikkelden twee vmbo-leerlingen van het Van Lodenstein College (VLC) in Kesteren de Samen-babbelpot.

7 March 2023 18:51
Judith en Marita. beeld Dave van den Heuvel
Judith en Marita. beeld Dave van den Heuvel

Een ongeopend Snap van een vriendin, talloze appjes in de klassenwhatsapp en een nieuw volgverzoek via Instagram. Bij menig jongere die ’s ochtends zijn mobiel opent, spatten de ongelezen meldingen van het scherm. Toch geldt dat lang niet voor iedereen, zeggen VLC-leerlingen Judith van Meerten (16) en Marita van der Kolk (16). „Er zijn best wat jongeren die bijna nooit een berichtje krijgen.”

De coronacrisis heeft de eenzaamheid onder jongeren nog eens flink versterkt, merkt jongerenwerker Dave van den Heuvel, werkzaam bij Mozaïek welzijn. Samen met Judith, die weleens een bezoekje bracht aan een inloophuis van Mozaïek, signaleert hij dat jongeren het daar nauwelijks met elkaar over hebben. Daar willen Dave en Judith wat aan doen. „Op school praat niemand over eenzaamheid. En op sociale media zie je er al helemaal niets over. Daar schetsen veel mensen het beeld dat het perfect met hen gaat”, zegt Judith.

Dave en Judith willen een project opzetten om eenzaamheid tegen te gaan. Begin november betrokken ze ook Marita bij het plan. Met elkaar brainstormen ze over ideeën om het taboe aan te kaarten. Zo komen ze langzamerhand tot de ontwikkeling van de babbelpot. De vragen in de box beslaan zeven leefgebieden waarin jongeren zich begeven, waaronder thuis, school, vrienden en relaties en sociale media. „Voorbeelden van vragen zijn: ”Als jij met drie anderen op stap bent, voel je je dan vaak het derde wiel?” of ”Wordt je weleens wakker met een rotgevoel?”” vertelt Marita.

Door middel van de pot kunnen leerlingen met elkaar in gesprek gaan over eenzaamheid, maar ook thema’s als uitsluiting en online pesten komen aan bod. „Door de vragen gaan leerlingen de diepte in en kunnen ze iets van hun kwetsbaarheid delen”, vertelt Dave. Het wekelijkse mentoruur op de middelbare school lijkt het trio een geschikt moment om de pot op tafel te zetten. Judith: „Praten over zulke thema’s moet in een veilige omgeving gebeuren. Dan durven mensen ook echt iets te delen.”

Enorm succes

Het uiteindelijke doel van de pot is dat jongeren eenzaamheid samen aanpakken en wat beter op elkaar letten. „Door het onderwerp bespreekbaar te maken, kun je er ook iets aan doen. Stuur een eenzame medeleerling af en toe een appje of vraag gewoon even hoe het gaat”, tipt Marita.

De eerste zestig babbelpotten zijn inmiddels een feit. Het drietal verspreidt die op drie middelbare scholen in de gemeente Neder-Betuwe en in de inloophuizen van Mozaïek welzijn. „Misschien wordt het wel een enorm succes. Dan gaan we het landelijk aanpakken”, zegt Judith lachend.

De leerlingen hebben op sociaal vlak veel geleerd van het ontwikkelproces. „We hebben veel open gesprekken gevoerd. De box heeft zijn doel dus al bereikt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer