Natuurmonumenten wil geen tunnel bij Naarden
’s-GRAVELAND (ANP) – Vlak langs het Naardermeer duikt over tien jaar wellicht een snelweg onder de grond. Deze nieuwe verbindingssnelweg tussen de A6 en A9, die gedeeltelijk ondergronds wordt aangelegd, betekent een groot risico voor de natuur in dat gebied.
Dat zegt de Vereniging Natuurmonumenten, die een alternatief voor de snelweg zoekt.
De Tweede Kamer beslist 19 november over de verbinding tijdens de behandeling van het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) van minister Netelenbos (Verkeer). De weg moet er volgens de minister komen om de files op de A1 (Amsterdam-Amersfoort), de A6 (Muiden-Almere) en de ringweg rond Amsterdam te verminderen. De weg die de A6 richting Almere en de A9 richting Schiphol met elkaar verbindt, loopt onder Weesp door en scheert volgens het tracé rakelings langs het Naardermeer.
Natuurmonumenten heeft daar grote problemen mee. „Die weg is jaren geleden lukraak ingetekend op de kaart”, aldus P. Ket. De vereniging heeft begrip voor de verkeersproblemen, maar haalt aan dat er ook andere belangen in het geding zijn. Niet alleen die van natuurbescherming, maar ook die van woningbouw, industrie en recreatie.
Waterpeil
Volgens Natuurmonumenten is de snelweg niet alleen een barrière voor dieren die willen oversteken van het Naardermeer naar het Gooimeer, maar is die ook funest voor de waterhuishouding in het gebied. Het waterpeil van Nederlands oudste natuurmonument, aangekocht in 1906, daalt. Natte buffers rond het meer zijn daarom van levensbelang.
Zo zette Natuurmonumenten eerder al weilanden rond het meer onder water. „Precies op het punt waar de tunnel zou komen, zit een belangrijk lek van het meer, de Googhpolder, die de Vereniging ook graag onder water zou zetten. Een tunnel of damwand werkt verstorend op de waterhuishouding”, aldus Ket.
Ook directeur H. Admiraal van het Centrum Ondergronds Bouwen noemt ondertunneling niet ideaal. „Het is vaak het middel om natuurbeschermers de mond mee te snoeren. Maar je kunt ondergronds bouwen niet zien als een vloerkleed waar je alles maar onder kunt schuiven waar je bovengronds niet mee uit de voeten kunt”, aldus de COB-directeur. „Er is meer verkenning nodig, voor je een drastisch besluit tot ondertunnelen neemt.”