Hogere prijzen helpen DSM aan extra omzet, winstgevendheid daalt
Speciaalchemiebedrijf DSM heeft in het afgelopen kwartaal alleen dankzij prijsverhogingen een hogere omzet geboekt. Het in voedingsingrediënten en supplementen gespecialiseerde bedrijf werd daarbij minder winstgevend, omdat het lastig was om alle extra kosten direct door te rekenen aan de klant.
De opbrengsten stegen in het vierde kwartaal van 2022 tot bijna 2,1 miljard euro, 9 procent meer dan in de laatste drie maanden van het voorgaande jaar. Daarbij daalde de hoeveelheid verkochte producten juist licht.
De aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen kreeg ook een klap. Met 293 miljoen euro lag dit resultaat 14 procent lager dan een jaar eerder. Naast de hogere prijzen die DSM zelf moest betalen voor grondstoffen, kwam dit ook doordat de verkoopprijzen voor vitaminesupplementen die het bedrijf maakt lager waren. Ook moest DSM van onverkochte voorraden af. Die problemen raakten de divisie voor diervoeder- en geneesmiddelen het hardst.
Bij voedingssupplementen viel op dat multivitaminen minder goed verkochten in de Verenigde Staten dan voorheen, zegt medetopbestuurder Dimitri de Vreeze in een toelichting op de cijfers. „Maar tijdens de covid-19-pandemie zag je daarin natuurlijk een gigantische piek. In vergelijking met 2019 verkopen multivitaminen nog altijd goed.”
DSM wil nog geen verwachtingen delen over de rest van dit jaar. Dat komt omdat het bedrijf eerst de fusie met zijn Zwitserse branchegenoot Firmenich wil afronden. De bedrijven kondigden die samensmelting in het voorjaar van 2022 aan. In de aanloop naar die fusie doorging DSM al een transformatie waarbij het zijn divisies voor specialistische materialen verkocht om zich volledig op de voedings- en verzorgingsmarkt te richten.
Firmenich kwam ook met zijn resultaten van het afgelopen halfjaar naar buiten en meldde een hogere omzet. Ook dit bedrijf verhoogde de prijzen om de gestegen kosten te compenseren. Daarbij profiteerden de Zwitsers ook van de sterke vraag naar hun geur- en smaakstoffen. Maar de sterke Zwitserse frank zat de winstgevendheid dwars en de marges daalden daardoor iets.