Economie

Verlieslijdend modemerk Burberry schrapt veel banen

Het Britse modemerk Burberry heeft over het afgelopen boekjaar verlies geleden en gaat ongeveer 1700 banen schrappen om kosten te besparen. Het bedrijf kampt al langer met een dalende verkoop van de trenchcoats en sjaals met het kenmerkende Burberry-ruitjesmotief.

14 May 2025 09:23Gewijzigd op 14 May 2025 10:04Leestijd 2 minuten

De onderneming zag de omzet in het eind maart afgesloten gebroken boekjaar met 15 procent dalen naar minder dan 2,5 miljard pond, omgerekend 2,9 miljard euro. In alle markten ging de verkoop omlaag, met name in Azië door zwakkere verkopen in China en Zuid-Korea. Die regio is de grootste afzetmarkt voor Burberry.

Het nettoverlies kwam uit op 75 miljoen pond. Een jaar eerder werd nog een winst geboekt van 270 miljoen pond. Burberry zegt nu de komende twee jaar voor nog eens 60 miljoen pond extra aan kosten te willen besparen. Eerder werd gemikt op 40 miljoen pond aan bezuinigingen.

Het banenverlies treft ongeveer 18 procent van het wereldwijde personeelsbestand van Burberry. Het gaat dan met name om kantoorbanen die komen te vervallen.

De in juli vorig jaar aangetreden topman Joshua Schulman is nu bezig met een strategisch plan genaamd Burberry Forward om de prestaties te verbeteren. Hij zegt dat het bedrijf kampt met een moeilijke macro-economische achtergrond en dat er meer onzekerheden zijn door geopolitieke ontwikkelingen, maar ervan overtuigd te zijn dat de beste dagen van Burberry nog moeten komen.

Vond je dit artikel nuttig?

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer