KOOPGEDRAG

Reformatorische consument koopt in winkels die zondags open zijn
12 december 1998 – De nieuwe, langere openingstijden van winkels raken ook in de gereformeerde gezindte ingeburgerd. Uit een enquête van het Reformatorisch Dagblad blijkt dat slechts een kwart van de lezers de langere openingstijden doordeweeks resoluut van de hand wijst.
„Zondagswinkels mag je niet steunen”
16 december 1998 – Voor mevrouw Antonides is het een uitgemaakte zaak. Winkels die op zondag open zijn, hoeven niet op haar klandizie te rekenen. „Als je daar koopt, werk je er aan mee dat de winkels op zondag open zijn. Deze zaken mag je niet steunen”, vindt mevrouw Antonides.
Moeder koopt niet in vaders favoriete winkel
18 december 1998 – Vroeger was alles beter, luidt een gezegde. Winkeliers kunnen er zich misschien iets bij voorstellen. Klanten kon je heel simpel indelen in vier groepen: rijk, arm, jong en oud. Hun koopgedrag was redelijk voorspelbaar. Tegenwoordig valt er geen peil meer op te trekken.
„Groot gezin kan bij ons slagen”
19 december 1998 – Het imago dat de kledingwinkels uit eigen kring te duur zijn, bestaat al jaren. Sommige tongen beweren dat deze ondernemers minstens een paar tientjes bij de prijs opzetten. Zoiets vraagt om een weerwoord.
Kopen in eigen kring is soms duur
23 december 1998 – Kopen in eigen kring komt onder RD-lezers veel voor. Drie van de vier ondervraagde abonnees zegt wel eens te winkelen bij een ondernemer die behoort tot de gereformeerde gezindte. Bij menigeen leven over dit onderwerp echter ook kritische gedachten.
„Als er echt nood is, geven de mensen gul”
24 december 1998 – Veel mensen hebben de laatste jaren hun giften verhoogd, zo blijkt uit de recent gehouden enquête onder RD-lezers. Tegelijk zien organisaties een verschuiving in hun inkomstenpatroon.
Kopen bij zelfstandige winkeliers in trek
28 december 1998 – Een klant binnenhalen is één. Hem als tevreden koper houden twee. Winkeliers vechten de laatste jaren om de consumentengulden. Ook ondernemers uit de gereformeerde gezindte merken dat zij zich moeten aanpassen aan het veranderende koopgedrag van de consument.
Weinig enthousiasme voor extra koopavonden
31 december 1998 – Half negen, woensdagavond. Driekwart van het parkeerterrein bij de woonboulevard is bezet. Sinds 1 juni 1996 kunnen we ons na de warme maaltijd nog in alle rust een nieuwe keuken laten aanmeten. Op deze avond maken vier stellen van de gelegenheid gebruik.
„God kan ook klanten sturen”
2 januari 1999 – Praten over het koopgedrag van de gereformeerde gezindte gaat nog wel. Handen en voeten geven aan de normen vanuit het Woord van God is veel lastiger. Soms zelfs een haast onmogelijke opgave. Een predikant, een management consultant en een docent economie over merkengekte, een reformatorische Ford-dealer, een PvdA-schoenmaker en weldoen aan de huisgenoten des geloofs.