Kerkelijk Leven | 22 augustus 2000 |
Koster Zetstra: Buitenkerkelijken passen zich meestal goed aanDe enige school is vrijgemaaktDoor J. M. D. de Heer Een molenwiek en een kerktorentje steken boven het geboomte uit. Ze kondigen Enumatil aan, of je nu vanuit Hoogkerk komt of het Groningse gehucht vanuit het buurtschap Pasop nadert. Eén verschil is er wel: vanuit Hoogkerk valt ook het ronde kerkgebouw aan de rand van het dorp op. Het is de gereformeerde kerk, met 199 leden een stuk kleiner dan de gereformeerde kerk (vrijgemaakt), de bewuste kerk met het torentje. De gereformeerde kerk is sinds 1979 vacant, zodat de jongere generatie in het Groningse dorp opgroeit met de wetenschap dat er maar één dominee op het dorp woont. Want een hervormde kerk ontbreekt ook in Enumatil. Er is er wel een geweest, vroeger, een kleine. Maar de hervormde kerk verdween uit het gereformeerde dorp. Het wel en wee van de Hervormde Kerk gaat dan ook goeddeels aan de beleving van de dorpsbewoners voorbij, zegt schooldirecteur H. Schipper. Rust Over 'zijn' kerk is de koster vol lof. De mensen leven goed met elkaar mee. We bouwen nu een nieuwe verenigingsruimte. Dan is het echt gezellig om samen te helpen. Massaal Tien jaar later, in 1954, voltrok zich echter een nieuwe scheuring. Ds. K. Meima voelde zich na acht jaar ambtsbediening toch niet op zijn gemak in de vrijgemaakte wereld en werd met ruim 150 leden gereformeerd. Anno 2000 telt vrijgemaakt Enumatil nog zo'n 500 leden. Nogal wat jonge mensen hebben het dorp verlaten, zegt koster Zetstra spijtig. Er worden hier nauwelijks huizen gebouwd. We hebben nog mee dat we een eigen school hebben, zodat je jonge gezinnen aan je bindt. Daarnaast zijn er nogal wat buitenkerkelijken op het dorp komen wonen. Gelukkig passen de meesten zich goed aan. Op zondag is het hier rustig. Uniek Een strak toelatingsbeleid uit het verleden zorgde er in Enumatil voor dat bijna uitsluitend vrijgemaakte ouders hun kinderen naar de dorpsschool stuurden. De niet-vrijgemaakten zijn er in de tijd na de kerkstrijd eigenlijk een beetje uitgewerkt, zegt Schipper. Dat heeft veel kwaad bloed gezet. De directeur is blij dat het beleid nu soepeler is, maar dat heeft zich nauwelijks vertaald in een toeloop van niet-vrijgemaakte leerlingen. Vanuit de doopbelofte van de ouders is de school er inderdaad allereerst voor de eigen kinderen, maar daarnaast heb je toch ook een evangeliserende taak. Trots is de directeur wel een beetje op zijn school. Een inspectierapport zette ons in de top-10 van beste bassisscholen in het land. Hoe de gereformeerd vrijgemaakte identiteit van de school zich vertaalt? Kwaliteit en identiteit liggen voor mij dicht bij elkaar. Je moet dus goed onderwijs geven. En verder stralen de leerkrachten als het goed is uit dat zowel volwassenen als kinderen in het verbond zijn opgenomen en dus kinderen van de Heere zijn. Vandaaruit zijn we geroepen om als christenen met elkaar te leven. Zendeling De predikant is zojuist gereed met een kenningsmakingsronde. De Groningers stug, zoals men wel zegt? Herken ik niet. Het meest opvallende vind ik hier de gedachte dat we met elkaar maar gewoon moeten doen. Verder zijn de mensen hier praktisch ingesteld, ze houden niet van lange theorieën, maar horen liever hoe we met elkaar iets aanpakken. Naast alle positieve kanten zou je traditionalisme misschien als gevaar kunnen zien. Koster Zetstra, wiens voorgeslacht altijd in Enumatil heeft gewoond, heeft weinig behoefte aan veranderingen. Het zal wel goed wezen, maar vernieuwingen zorgen voor allemaal onrust. Soms denk ik: Gaat het nu om de veranderingen of om de prediking? Schipper, die twee ambtsperioden ouderling was, waardeert het op zijn beurt positief dat vrijgemaakten tegenwoordig nadrukkelijker over kerkmuren heen kijken. Maar dat moest ik zelf ook leren. Vernieuwingen moeten wat mij betreft doorgaan. Maar voorstanders van veranderingen moeten wel terdege rekening houden met mensen die niet of minder snel willen vernieuwen. Omgekeerd geldt dat ook. Vernieuwingen mogen niet tegengehouden worden met argumenten die puur opkomen vanuit een stuk traditionalisme. Bewuster De bewoording van de koster sluit aan bij het idee dat ds. Janssen van zijn gemeente kreeg. Ik tref hier veel eenvoudig geloof aan, het gewone vertrouwen op God. Om dat altijd te uiten is voor een Enumatiller niet altijd even gemakkelijk, denk ik. | ![]()
Zie ook:
Erpelland met bourgondische inslag - 15 augustus 2000
Scheuren in gereformeerd bolwerk - 11 augustus 2000
De trouwe kerkgangers van Bru - 8 augustus 2000
Heerlijk kerken in Kerkwerve - 1 augustus 2000
Een vermaning tussen de sloten - 28 juli 2000
Nederlands gereformeerd Langerak leeft niet meer in isolement - 18 juli 2000
De zuivere waarheid van Flipland - 11 juli 2000 |
![]() |