Kerkelijk Leven | 11 juli 2000 |
Met de beleving staat het er overal armpjes bijDe zuivere waarheid van FliplandDoor J. van 't Hul Links van 't Wachtje kijkt korenmolen De Hoop een achtkantige bovenkruier uit 1724 uit over de Krabbenkreek, in de richting van wat heet Zuudwest. Rechts ervan trotseert een nieuw kunstwerk, een echtpaar in brons, weer, wind en water. Ze hebben het dorp in de rug. Aan de Voorstraat ligt het kerkgebouw van de gereformeerde gemeente. Aan de Achterstraat hebben de oud gereformeerden hun bedehuis. Iets dieper het dorp in staat de achtkantige zaalkerk van de hervormde gemeente. In de kerktuin herinnert een gedenksteen aan de slachtoffers van de stormvloedramp van 1 februari 1953. Scherp staan negen namen van omgekomen Fliplanders in de harde steen gehakt. Opdat wij niet vergeten, zegt de tekst. Oefenaar Van Dijke Sint Philipsland is Sint Philipsland echter niet meer, zegt L. Walpot. Hij kan het weten. Ruim 24 jaar was hij gemeenteraadslid en wethouder. Een dorp verschiet door de jaren heen wel eens van kleur. Het dorp is ontsloten. Vroeger was er maar één manier om het dorp binnen te komen. Nu zijn er drie invalswegen. G. Verwijs, geboren en getogen Fliplander, heeft altijd tot de oud gereformeerde gemeente behoord: Dat van kleur verschieten is begonnen na de watersnoodramp van 1953. Stad Mensziel Wanneer de waarheid zuiver is? Lees Bernardus Smytegelt daar maar op na: Waar God op het hoogst verhoogd wordt, waar de zondaar op het diepst vernederd wordt, waar de zondaar op z'n bondigst vertroost wordt en waar zo'n zondaar aangezet wordt tot de innigste godsvrucht. Nou, dat is het. Als zó'n zondaar ergens kan kerken, dan weet je dat daar de zuivere waarheid nog te vinden is. Ds. W. C. Lamain zou zeggen: De zuivere waarheid is daar waar de snaartjes worden aangeraakt. Als God een mens bekeert, krijgt zo iemand voelhorens voor deze dingen. Dan weten ze haarscherp: Dit is het wel en dat is het niet. Het ledental van oud gereformeerd Flipland ondergaat de laatste jaren een kleine groei. De kerkenraad bestaat uit één ouderling en drie diakenen. Daarnaast zijn er nog drie kerkmeesters. De kerkmeester is hier een oud gebruik, zegt Van Westen. Kerkmeesters bekleden geen ambt, maar beheren de stoffelijke dingen van de gemeente. Daar zijn we bijzonder mee verblijd, want het is voor de kerkenraad een hele verlichting. Moedeloos Zondags zijn er drie diensten. 's Ochtends en 's avonds leest Van Westen, 's middags lezen om de beurt de drie diakenen. Van Westen doet dan het 'grote gebed'. De catechismuspreken zijn op dit moment van Smytegelt. Van Westen leest daarnaast preken van Visscherus, Hellenbroek, Van der Groe, Floor, Verhoeks, Lamain, Fraanje of Boone. We zijn daarin dus niet kerkistisch, zegt de ouderling, maar we beproeven wel graag de geesten, of ze uit God zijn of niet. School In de consistoriekamer van de oud gereformeerde kerk hangen de portretten van de voorgangers: Van Dijke, Boone, Blaak, Van Leeuwen, Gebraad. In 1986 vertrok de laatste predikant, ds. A. van der Meer, naar Wekerom. De kerkzaal is onlangs geheel gerenoveerd en biedt plaats aan 550 kerkgangers. Op de galerij staat een orgel van Leeflang. Aan de wand daartegenover staat de kansel. Wijzend naar het kanseltrapje, zegt ouderling Van Westen: Daar onderaan, daar is het wel eens verschrikkelijk moeilijk. Maar boven mag het nog wel eens meevallen. Bij het verlaten van het dorp zegt een oude wandelaar: Hier heb ik altijd gewoond. Ik ben altijd oud gereformeerd geweest. De gemeente groeit weer een beetje. Het ware te wensen dat er ook groei in de diepte was. Anders blijft alles maar aan de buitenkant steken. Ik heb hier ds. Joh. van der Poel en ds. Du Marchie van Voorthuysen nog horen preken. Dat waren echte godsgezanten. Dat gaan we missen in Nederland. |
![]() In deze zomerserie bezoeken we plaatsen waar de kerk kleur geeft aan het dorpsleven. Vandaag deel 1 |
![]() |