Kerkelijk Leven | 28 juli 2000 |
Bij doopsgezinden vinden best gelovige gesprekken plaatsEen vermaning tussen de slotenDoor J. van 't Hul
Reeds in de vorige eeuw vond de vrijzinnigheid in Giethoorn gemakkelijk ingang, al stond de doopsgezinde predikant T. O. Hylkema hij stond hier van 1912 tot 1929 theologisch als een 'rechtse' voorganger bekend en al volgden de hervormden in dit waterdorp meestal een gematigd behoudende richting. Vrijzinnig eiland De doopsgezinden in Giethoorn hebben geen gemeenschappelijke geloofsbelijdenis, geen formele kerkleer. Ieder lid heeft voor zichzelf een eigen belijdenis geformuleerd. Er is alle ruimte voor verschillende vormen van geloofsbeleving en geloofsinvulling, zegt ds. Bakker. Als predikant proef ik waardering voor een vrijzinnige prediking waarbij men van diepgaand getheologiseer niet al te veel moet hebben. We hechten in Giethoorn aan een praktisch christendom: liever goede daden dan veel woorden zogezegd. Dat betekent niet dat we hier als halve heidenen rondlopen, want er vinden hier best gelovige gesprekken plaats. Zo van: Denk jij dat God deze wereld zo heeft bedoeld? Of: Denk jij dat God deze wereld nog wel in de hand houdt? De antwoorden op zulke vragen mag iedereen op zijn eigen manier inkleuren. Wat Kuitert en Den Heyer beweren, wordt door velen in onze doopsgezinde gemeente herkend. Zeker door diegenen die de afgelopen dertig, veertig jaar lid zijn geworden. Fundament Giethoorn heeft een doopsgezinde gemeente waarbij niemand in slaap hoeft te vallen, zegt ds. Bakker. Er zijn vele activiteiten waarvan de meeste gericht zijn op de jeugd. De meeste daarvan zijn puur recreatief van karakter. Er is een zondagsschool, een jeugdclub, een jongerenkring, maandelijkse gespreksbijeenkomsten, maandelijkse schrijfavonden ten behoeve van mensen die in het buitenland zonder vorm van proces of ten onrechte gevangen worden gehouden, een zusterkring die hulp verleent aan behoeftige zieken, een vriendenkring en een gospelgroep. Lage drempel Krijgen kerkelijke kinderactiviteiten ook een kerkelijke invulling? Ds. Bakker: Dat komt nog niet in ons op! Het zou toch onzin zijn om aan een waterscoutinggroep of om aan een 'bonte avond' een bijbelse invulling te geven? Maar, als we een musical doen over Jakob of Esther, ligt dat natuurlijk anders. Dat begrijpt u zeker wel. De Doopsgezinde Broederschap probeert de samenleving wat te bieden op het gebied van waarden en normen. Als we Jezus Christus noemen als fundament van ons geloof, vertalen we dat in een vredesgetuigenis, in een boodschap van geweldloosheid. We proberen de samenleving iets mee te geven in de sfeer van saamhorigheid, verdraagzaamheid en verbondenheid. Dat heeft het leefklimaat in Giethoorn altijd een beetje in gunstige zin gestempeld, ook al is dat, onder meer door de import, wel aan het veranderen. Broeders Wat is hier zondagsmorgens de kern van de prediking? Wij staan best ergens voor! We zijn echt wel met iets bezig. Waarmee? Met Gods koninkrijk dat onder ons is, in het verborgene. God heeft een bedoeling met ons, de mens moet tot zijn bestemming komen. Aan de Beulakkerweg in Giethoorn-Noord staat een hervormde kerk zonder toren. Achter het gebouwtje, uit 1664, staat een forse klokketoren. Rondom liggen zerken. In harde steen uitgehakte letters vormen namen die iets te zéggen hebben. De mens gaat naar zijn eeuwig huis. Dit is het enige kerkhof van het dorp. Alle doden worden hier uitgeluid, hervormden doopsgezinden, onkerkelijken, zegt iemand die de grond losschoffelt. Iedereen vraagt hier een dominee op zijn begrafenis, kerkelijk of onkerkelijk. Je stopt een mens toch niet zómaar onder de grond. Vrijblijvend | ![]()
In deze zomerserie bezoeken we plaatsen waar de kerk kleur geeft aan het dorpsleven. Vandaag deel 3
Vorige afleveringen: De zuivere waarheid van Flipland - 11 juli 2000 |
![]() |