Elektrisch krijgt volop voorrang
In sneltreinvaart stevende de Kia Niro naar de nummer 1-positie op de Nederlandse markt. Het vorige model dan, want er is inmiddels een tweede generatie aangetreden. Die zal voor de helft als elektrische auto worden verkocht.
Het succes van elektrisch rijden hangt volledig af van het beschikbare netwerk. En daar valt, vooral in het buitenland, nog behoorlijk aan te sleutelen. In de praktijk laadt de nieuwe Niro EV met 44 tot 63 kW. Geen overdonderende snelheid, maar toch genoeg om langere ritten over de grens mee te maken. Datzelfde geldt voor de actieradius op een volle batterij van 395 kilometer. Dat aantal blijft ongeacht de omstandigheden behoorlijk constant.
De auto is als cross-over (lengte 4,42 meter) uitermate geschikt als vijfpersoons gezinsauto. Bovendien kan er voor 475 tot 1429 liter aan bagage worden meegenomen. Dat komt omdat het batterijpakket keurig tussen de wielen ligt en de voorwielen worden aangedreven.
Kia discrimineert niet en geeft alle uitvoeringen een 68 kWh batterij. De elektromotor levert 218 pk en een koppel van 254 Nm. Presteren gaat vlot en geruisloos. Uiteraard kan de berijder kiezen voor diverse rijprogramma’s die een behoorlijke invloed hebben op het rijbereik.
Het dashboard is breed van opzet met naast elkaar geplaatste schermen. Feestverlichting tegenover de passagier zorgt voor wat kleur aan boord van deze met zwart en grijs ingerichte auto. Op de achterbank heeft Kia het qua ruimte prima voor elkaar. Het wisselen van rijrichting gaat met een grote draaiknop. Alles wat men kan wensen en meer dan dat is er te vinden op het centrale scherm. De bediening komt met regelmaat nodeloos ingewikkeld over. Waar de inschakelbare natuurgeluiden voor dienen, is niet echt duidelijk.
Qua wegligging en veercomfort laat de Kia Niro weinig steken vallen. Overigens is dit nieuwe model er ook als hybride en plug-inhybride.