Akkoord: ov toegankelijker voor mensen met beperking
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met regionale bestuurders, ov-bedrijven en spoorwegbeheerder ProRail afgesproken om het openbaar vervoer (ov) toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Zij hebben afgesproken dat de reisinformatie duidelijker wordt, haltes en perrons beter toegankelijk worden en wie dat nodig heeft kan rekenen op reisassistentie. Zulke afspraken waren al gemaakt met de NS, maar nog niet zoals nu met alle ov-bedrijven.
De afspraken zijn gericht op de lange termijn: in 2040 moet het openbaar vervoer toegankelijk zijn voor iedereen. Maar veel maatregelen moeten binnen korte tijd al effect hebben. Dat moet de drempel verlagen voor de twee miljoen mensen die een beperking hebben in Nederland. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of psychische problemen.
De belangenorganisatie Ieder(in) heeft zich maandag beklaagd dat reizen in het openbaar vervoer op dit moment bijna onmogelijk is voor mensen met een beperking. Het is erg druk in de treinen omdat deze zijn ingekort en de dienstregeling is verschraald vanwege personeelstekorten. Dat is bijvoorbeeld vervelend voor mensen in een rolstoel. Daar komt bij dat reisassistentie niet altijd beschikbaar is.
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het maandag gesloten bestuursakkoord niet het „toverstokje” is waarmee deze problemen in een keer worden opgelost. „Aan de problemen met het personeelstekort kunnen we nu niet direct iets doen.” Maar er zijn nu wel duidelijkere afspraken waar naar verwezen kan worden, bijvoorbeeld waar het reisassistentie betreft. Om de plannen uit te voeren stelt staatssecretaris Heijnen 10 miljoen euro beschikbaar.
Het akkoord moet er ook voor zorgen dat elk treinstel minstens één toilet krijgt als het materieel wordt vervangen. Bij regionale treinen is dat nu niet altijd het geval; een op de vijf heeft geen toilet. Dat is vervelend voor mensen met buik- of blaasproblemen, want die moeten afzien van hun reis als er geen toilet in de buurt is. In Overijssel, Gelderland en Zuid-Holland rijden nog treinen rond zonder toilet.
Illya Soffer, directeur van Ieder(in), juicht de plannen toe, maar benadrukt wel dat het akkoord tot merkbare verbeteringen moeten leiden. „Denk aan het snel oplossen van problemen met defecte liften, reisassistentie of ontoegankelijke perrons.”