Webshop Made.com vraagt om uitstel van betaling
Online interieurwinkel Made.com is van plan uitstel van betaling aan te vragen. Het Britse bedrijf zit in de financiële problemen en probeerde de afgelopen weken tevergeefs een nieuwe eigenaar of geldschieter te vinden. Nu stelt Made.com medewerkers van accountantskantoor PricewaterhouseCoopers aan als bewindvoerders.
De directie van Made.com verwacht dat het bedrijf wordt geliquideerd, waardoor ook 500 banen verloren zouden gaan. Aandelen van het bedrijf zijn al van de beurs in Londen gehaald. Van beurswaarde van ruim 775 miljoen pond bij de beursgang van Made.com in juni 2021 was al vrijwel niets meer overgebleven.
Made.com, dat ook in Nederland actief was, neemt sinds vorige week woensdag geen nieuwe bestellingen meer aan. Het in 2010 opgerichte bedrijf waarschuwde een dag eerder al dat het geld snel op zou raken als zich geen nieuwe financier of koper zou aandienen.
De webwinkel kampte dit jaar met een dalende vraag naar zijn meubels en woonaccessoires, die op het hoogtepunt van de coronacrisis nog goed verkochten door lockdowns. De steeds hogere kosten voor het levensonderhoud en gas en licht maken Britten en andere Europeanen voorzichtiger met grote aankopen, zoals een bank of eettafel. Tegelijkertijd zijn de vervoerskosten hard gestegen voor Made.com.
Internetondernemer Brent Hoberman richtte Made.com twaalf jaar geleden op. Zijn doel was om designmeubilair voor betaalbare prijzen aan te bieden, door direct aan consumenten te verkopen zonder tussenkomst van tussenpersonen en winkeliers. In Amsterdam opende het bedrijf wel zogeheten pop-upstores, die vooral dienst deden als showroom voor meubels die online te koop stonden.