Economieco2-uitstoot

Is alle nieuwe auto's uitstootvrij in 2035 haalbaar?

In de Europese Unie komt vanaf 2035 een definitief verbod op de verkoop van nieuwe auto’s en bestelbussen die CO2 uitstoten. Wat betekenen de doelstellingen voor de consument?

31 October 2022 16:30
Een elektrische auto aan de laadpaal. Vanaf 2035 is de verkoop van auto's met een brandstofmotor verboden in Europa. beeld ANP, Rob Engelaar
Een elektrische auto aan de laadpaal. Vanaf 2035 is de verkoop van auto's met een brandstofmotor verboden in Europa. beeld ANP, Rob Engelaar

Wat staat er precies in het akkoord?

In het voorlopige akkoord komen onderhandelaars uit de Europese Commissie, het Parlement en de Raad overeen dat alle nieuw geproduceerde personenauto’s en bestelbussen vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. Dat betekent dus dat auto’s die nieuw van de band rollen, niet meer een diesel- of benzinemotor mogen hebben, maar elektrisch of op waterstof moeten rijden.

Hoe wil de EU ervoor zorgen dat in 2035 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn?

Tot 2030 krijgen autofabrikanten nog ruimte om wagens te produceren die afwijken van de afgesproken CO2-doelstellingen. Vanaf dat jaar moeten personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen echter aan de nieuwe uitstootnormen voldoen: ten opzichte van vorig jaar moet de CO2-uitstoot van auto’s dan 55 procent minder zijn en busjes moet de uitstoot gehalveerd zijn. Tot 2035 worden fabrikanten via bonussen aangemoedigd om meer emissievrije auto’s te produceren dan is vastgelegd.

Zijn er uitzonderingen op de maatregel?

Er is een uitzonderingsclausule voor fabrikanten die minder dan 10.000 auto’s per jaar op de markt brengen of tot 22.000 bestelwagens produceren. Deze uitzondering geldt vooral voor fabrikanten van luxemerken als Ferrari en Lamborghini. Kanttekening is wel dat deze uitzondering slechts van kracht is tot eind 2035. Alleen fabrikanten die minder dan 1000 nieuwe voertuigen per jaar produceren, blijven daarna vrijgesteld om auto’s te maken met een verbrandingsmotor.

Dus na 2035 rijden we allemaal elektrisch of op waterstof?

Dat is nog maar de vraag. Het besluit betekent in feite alleen dat nieuw geproduceerde auto’s geen verbrandingsmotor meer mogen hebben. Aangezien een groot deel van de autoverkopen uit tweedehands occasions bestaat, zullen auto’s met verbrandingsmotor dus lang na 2035 nog op de weg rijden.

Maar kan iedereen wel een auto zonder verbrandingsmotor te kopen? Elektrische voertuigen zijn toch erg duur?

Dat is zeker waar. Toch verwacht de rapporteur van het akkoord, VVD-Europarlementariër Jan Huitema, dat elektrisch rijden straks niet meer alleen voor de elite is. „Emissievrije auto’s worden met deze deal goedkoper en er komt sneller een tweedehandsmarkt. Schoon rijden wordt betaalbaarder en toegankelijker voor iedereen,” aldus Huitema. Door de maatregel verwacht Brussel dat concurrentie en innovatie bij fabrikanten wordt aangemoedigd, waardoor de prijs van elektrische auto’s kan dalen.

Hebben we wel genoeg laadpalen voor al die elektrische auto’s?

Het aantal laadpalen is in Nederland niet zo’n probleem, verwachten experts. Nederland heeft zo ongeveer de hoogste dichtheid aan laadpalen wereldwijd. Buiten ons land is dit een ander verhaal, maar er is nog tijd om dit te regelen.

Is het elektriciteitsnet straks wel in staat om al die auto’s te laden?

Op dit moment kan het stroomnet het laden van alle elektrische auto’s in Nederland nog maar net aan, aldus netbeheerders. Daarom pleit een werkgroep voor een nieuwe standaardinstelling voor laadpalen, waarbij auto’s geleidelijk worden geladen. Dit zou vooral tijdens daluren, in de nacht of het weekend, moeten gebeuren. Op die manier zorg je ervoor dat het stroomnet tijdens piekmomenten niet overbelast raakt.

Zijn dit alle obstakels voor het akkoord?

Er blijven natuurlijk problemen als het gaat om de gestegen prijs van elektriciteit. Daarnaast wordt het een hele uitdaging om alle autofabrikanten in de plannen mee te krijgen. Toch is rapporteur Huitema hoopvol gestemd: „Met deze doelstellingen scheppen we in ieder geval duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer