Amsterdams bedrijfsleven hekelt regelzucht
Het bedrijfsleven in Amsterdam heeft in toenemende mate te maken met regeltjes van de overheid. „We zien meer controle, meer toezichthouders en dus meer regels in plaats van de beloofde minder regels", zei voorzitter H. Zwarts van de Kamer van Koophandel Amsterdam dinsdag tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst. „Dat werkt verstikkend in plaats van stimulerend en innoverend." De druk om alles netjes volgens de vele regels te doen botst met de noodzakelijke ruimte voor ondernemerschap, stelde hij.
Zwarts klaagde dat de politiek zich amper om het bedrijfsleven bekommert. „Het lijkt erop of men zich onvoldoende realiseert in welk tempo elders in de wereld zich de economische ontwikkelingen voltrekken. Kijkend naar de agenda’s van de Tweede Kamer, de Provinciale Staten en de gemeenteraden lijkt het soms wel alsof we nog in de jaren negentig leven. Het woord ’economie’ komt nauwelijks voor."
Hij ziet ondernemerschap in de Amsterdamse regio als een „maatschappelijke missie", waarbij het bedrijfsleven met de overheid moet samenwerken, „samen risico’s moet nemen en daarmee samen lef moet tonen". Er wordt te veel gepraat en te weinig uitgevoerd, zei Zwarts.
Zo moeten er volgens hem veel meer stageplekken komen. Wethouder Aboutaleb riep onlangs het bedrijfsleven al op zich hiervoor in te zetten, met name voor allochtone scholieren. Door vooroordelen en slechte ervaringen komt deze laatste groep steeds moeilijker aan een stageplek. Ook moet het aantal schoolverlaters worden teruggebracht.
De Kamer van Koophandel wil binnen enkele maanden samen met de gemeente en het onderwijs een platform opzetten om de problemen onder jongeren op de arbeidsmarkt aan te pakken. Die zullen niet binnen een mum van tijd zijn opgelost, vermoedde Zwarts. „We moeten over en weer druk op elkaar uitoefenen, leren van fouten in het verleden en vooroordelen binnen het bedrijfsleven wegnemen. Maar ook het onderwijs moeten zich organiseren. Dat is op regionaal niveau nauwelijks geregeld. Het is nog een beetje een zwart gat."
De gemeente heeft toegezegd dat de Kamer van Koophandel kan rekenen op extra geld voor economische groei, als Amsterdam kan besparen op bijstandsgeld door toedoen van de Kamer van Koophandel. Deze belofte is onlangs vastgelegd, zei de voorzitter.
Zwarts benadrukte verder dat gewerkt moet worden aan de identiteit van de Amsterdamse regio. De ambities liggen hoog. Amsterdam wil in de top van Europese steden blijven en dat is niet gemakkelijk gezien de groei die sommige steden in Zuid–Europa en het Oostblok doormaken. „Het culturele en toeristische product ’regio Amsterdam’ is nog te veel een ratjetoe en heeft te weinig een eigen, unieke identiteit", meende hij.