EconomieEnergiemarkt

Coalitiepartijen: klanten failliet energiebedrijf beter beschermen

Nederlanders waarvan het energiebedrijf failliet gaat, mogen daar niet meer zo gedupeerd door raken als vorig jaar met de 90.000 klanten van Welkom Energie is gebeurd. Er tekent zich in de Tweede Kamer een meerderheid af voor betere afspraken.

Redactie politiek
27 October 2022 10:36
Klimaat- en energieminister Rob Jetten (l.) en VVD-Kamerlid Silvio Erkens. beeld ANP, Robin Utrecht
Klimaat- en energieminister Rob Jetten (l.) en VVD-Kamerlid Silvio Erkens. beeld ANP, Robin Utrecht

Dat schreef het Algemeen Dagblad donderdag. Als klanten na een faillissement gedwongen moeten overstappen, moeten bestaande contracten worden gerespecteerd, stellen de grootste regeringspartijen VVD, D66 en CDA.

„Het bankroet van Welkom Energie heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat consumenten nu niet goed beschermd zijn”, stelt Silvio Erkens, energiewoordvoerder van grootste regeringspartij VVD in het AD. „Dat moet beter.”

Volgens de VVD’er dienen de bestaande contracten van klanten gerespecteerd te worden als zij overgaan naar een nieuwe leverancier. „En anders hebben gedupeerden minimaal recht op dezelfde tarieven als de bestaande klanten.” D66 en CDA zitten op dezelfde lijn.

Overigens worden Nederlanders die hun energienota niet betalen vanaf afgelopen woensdag minder snel afgesloten van energie door hun leverancier. Dit komt door nieuwe regels die minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) heeft doorgevoerd.

Het gaat om een tijdelijke regeling die energiemaatschappijen onder meer oplegt om niet één maar drie betalingsherinneringen te versturen als mensen hun rekening niet betalen, met tussenpozen van veertien dagen. Dat moet huishoudens respijt geven nu de energierekening vanwege de oorlog in Oekraïne voor velen hoog uitpakt.

Bellen

Energieleveranciers moeten volgens de tijdelijke regels op verschillende manieren contact opzoeken met de klant als die niet betaalt. Bijvoorbeeld door ze niet alleen te benaderen via de mail, maar ook door te bellen.

Tot april 2023 worden klanten bovendien in principe niet afgesloten van energie als ze rekeningen niet betalen. Voorwaarde is wel dat klanten in contact blijven met de energieleverancier over een betalingsregeling.

Als iemand toch op het punt staat om te worden afgesloten van energie, dan moeten energiebedrijven contact opnemen met de gemeente. Deze moet op haar beurt een laatste poging doen om te voorkomen dat de klant wordt afgesloten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer